- kňučení „to není fér“ – sebelítost a stížnosti na nespravedlnost života jsou ztráta času;
- hledání viníka – ukazování prstem jen odvrací pozornost od řešení daného problému;
- zakrývání – schovávání problému nebo jeho ignorování krizi jen zhorší.
Lepším přístupem je pochopit, že přes veškerou vaši snahu se negativní věci prostě stávají a potřebujete na ně hbitě zareagovat. Tato hbitá reakce musí být rychlá a akčně orientovaná, za podpory vaší organizace. Hbitý krizový management je nespornou výhodou každého vůdce. Následujících pět kroků pomůže k uzdravení se podniku z krize:
1. *Vidět* – vypořádání s krizí velmi pomůže, když ji uvidíte přicházet, nebo ji alespoň přiznáte, když přijde. Získáte rychlý start pro její vyřešení.
2. *Myslet* – analyzujte problém a vytvořte plán akce, najděte několik alternativních cest.
3. *Sdělit* – komunikujte se všemi, kterých se krize týká, a řekněte jim vše, co můžete prozradit. Jste odpovědní za jejich informovanost. Nezamlčujte vlastní zodpovědnost za chyby.
4. *Konat* – postupujte se zaměřením na priority, nenechte se rozptylovat. Vytrvalost, nezlomnost a odvahu.
5. *Zhodnotit* – když je krize pod kontrolou, můžete posoudit, co vás naučila. Můžete se zlepšovat v tom, jak si krize všimnout dříve, jak se jí vyhnout, jak reagovat efektivněji...
-ba-