Minimalizujte hodiny, které se vám nezaplatí
Externí kontraktoři si mohou dovolit ten luxus a určit si, kolik hodin práce a za jakou sazbu budou vykonávat. Na druhou stranu, mnoho živnostníků stráví za týden řadu času prací, za kterou si zaplatit ani nenechá, respektive za ni nemůže účtovat klientovi extra. Mezi tyto úkoly patří emailová konverzace, vlastní marketing, příprava návrhů, návštěva potenciálních klientů a vytváření sítí. Dále jsou zde i úkony jako fakturace, vedení účetnictví a podávání různých daňových hlášení.
Podnikněte kroky, abyste snížili čas, který vám nikdo nezaplatí, a maximalizovali zisk. Začněte výběrem softwarového programu, který vám pomůže s finančními aspekty vašeho podnikání. Tyto programy jsou navrženy tak, aby minimalizovaly zbytečný čas a režii. Zároveň zvažte, kolik hodin práce navíc strávíte na projektech pro každého klienta. Možná nastal čas zvýšit vaší obvyklou sazbu.
Organizujte lépe váš čas a priority
Jako nezávislý pracovník nemáte nadřízeného, který by se vám díval přes rameno, nebo tým, který se na vás spoléhá. O to náročnější může být dodržování termínů a prací podle domluvy.
Můžete být v pokušení slíbit klientům, že jim dodáte práci rychleji než konkurence. Pokud však stanovíte nesplnitelné cíle, vystavujete se nadbytečnému tlaku i možnému zklamání ze strany klienta, když práci nestihnete dodat. Mnohem důležitější je stanovovat si realistické časové odhady, které zvládnete dodržovat, a zároveň budete s klientem průběžně komunikovat průběžný stav. Komunikace je pro dlouhodobé a kvalitní vztahy klíčová. Zároveň je také dobré dokázat si pro klienta vyhradit chvilku, když vás zrovna potřebuje, aniž by vás musel půl dne nahánět po telefonu.
Prodejte se s jistotou
Ne každému je příjemné o sobě hovořit v superlativech. Pokud chcete získat stabilní klientelu a příjmy, je potřeba si na to však zvyknout a umět se prodat. Pomůže vám v tom výrazně také sbírání referencí od dosavadních klientů, kteří tímto velkou část propagace odvedou za vás. Požádejte zákazníky, aby vám například udělili referenci na LinkedInu nebo zveřejněte jejich zpětnou vazbu na vaše webové stránky.
Vytvořte si silné portfolio
Je obtížné prodat své služby, pokud nemáte k dispozici ukázky své práce. Pokud poskytujete například poradenství, napomůže vám například osobní blog, kde budete sdílet své poznatky k tématům z oboru. Psaní článků pro odborná média je dalším způsobem, jak o sobě dát vědět širšímu cílovému publiku, které tyto kanály navštěvuje.
Věnujte pozornost cash flow
Peněžní tok je pohyb peněz do a z podnikání a je stejně důležitý pro lidi na volné noze i pro podniky se zaměstnanci. Pokud nebudete dávat pozor na vaše peněžní toky, může se vám snadno stát, že si vykopete pod nohama finanční propast, pokud některá platba od klienta nepřijde včas nebo vůbec.
Navyšte svůj pohotovostní fond
Víte, kolik zvládnete průběžně z vašich měsíčních příjmů odložit stranou na nečekané výdaje? Jste schopni v případě nutnosti financovat například opravu nebo pořízení nových nástrojů pro vaši práci nebo nečekané zdravotní výdaje aj.? Na jak dlouho dopředu vám tento finanční polštář vykryje vaše průměrné měsíční výdaje, pokud byste přišli o zdroj vašich příjmů? Vytvořte si pohotovostní rezervu alespoň na 2-3 měsíce předem a zvažte i možnosti dlouhodobého spoření a investování vašich prostředků. V budoucnu to oceníte.
-bb-