Efektivní kritika vyžaduje pravidla

Když lidé přijímají kritiku, tváří se u toho a mají stejný pocit, jako když polykají hořký lék. Ono je totiž důležité umět kritiku podat a uvědomit si, jaký je člověk, kterému chceme něco vytknout.

Každý přijímá kritiku těžce. Není to žádná příjemná věc. Nikdo není rád kritizován a nikdo rád nekritizuje, protože nechce toho druhého zranit. To platí i u manažerů. Někteří z nich z těchto důvodů nedávají kritickou zpětnou vazbu. Přitom ve vztahu manažer-zaměstnanec by měla kritika platit jako námět na zlepšení. A zlepšovat a zdokonalovat v práci se chce každý.

Kritika ze strany manažera by měla sloužit k tomu, aby zaměstnanci poznali, jaké výsledky jsou skvělé a jaký výkon by měli podávat.

S kritikou se ale musí zacházet opatrně. Pokud budete dokola kritizovat stále jednoho člověka, ztratí veškerou motivaci, rezignuje a bude mít pocit, že se vám stejně nikdy nezavděčí. Platí to ovšem i naopak. Když budete chválit stále dokola jednoho zaměstnance, dostane se mu velkého sebevědomí a pocitu, že je dokonalý a nemůže na své práci už nic zlepšit.

Práci svých zaměstnanců by měl manažer chválit z obou stran. Tedy říct, co je špatné, ale i to, co je dobré. Pokud je to možné, upozorněte na stejnou věc více zaměstnanců. Snažte se kritiku formulovat jako radu.

 

-pk-

Zdroj: Joan Lloyd & Associates - stránky americké koučky Joan Lloydové
Zobrazit přehled článků ze zdroje Joan Lloyd & Associates