Mezi nejdůležitější povinnosti COO patří:
- Implementace strategie
- Řešení potíží a nenadálých událostí
- Vztahy se zákazníky
- Výzkum a vývoj
Tyto oblasti moc nevypadají jako něco, co bychom očekávali že bude náplní práce finančního ředitele, který je především expertem na účetnictví a finance. Jaké problémy se očekávají, když CFO tyto úkoly, které obvykle vykonává COO, vezme na sebe?
- Kombinace a překryv rolí mohou vést k přetížení daného topmanažera.
- Vzhledem k tomu, že klíčové výkonnostní ukazatele COO jsou zpravidla navázány na provozní cíle, existuje riziko, že finanční ředitel bude oportunisticky zasahovat do reportů, aby byly výnosy a náklady upraveny tak, aby provozní cíle byly naplněny, tvrdí článek na webu cfo.com.
Finanční ředitelé si při překryvu rolí vedou docela dobře
Studie, ve které byly použity údaje z několika tisíc společností, provedla univerzita v Alabamě. Výzkumní pracovníci se snažili zanalyzovat, jaké jsou důsledky zmíněného překryvu rolí na provoz i na finanční výkaznictví té které společnosti.
Výzkumníci srovnávali společnosti s překryvem rolí se společnostmi, kde jsou tyto role oddělené. Také porovnávali to, jak si vedly společnosti, které v průběhu několika let chvíli měly jednoho člověka jako CFO i COO a během jiných let tyto role měly oddělené.
Zjistili, že nastíněné obavy nejsou oprávněné. Neobjevily se žádné důkazy o tom, že by dualita CFO/COO nějak nepříznivě ovlivňovala jak provoz, tak účetnictví.
Dokonce to spíš vypadá, že kvalita finančního výkaznictví dokonce vzroste, když CFO na sebe vezme i úkoly COO. Takové nastavení působnosti totiž je dobré pro předvídání budoucích peněžních toků. Společnosti, ve kterých jsou tyto role odděleny, si vedou hůře.
-jk-