Ani tvrdý, ani měkký, prostě akorát

Tohle je klasický problém řízení jakékoli organizace – pokud budete na své zaměstnance příliš tlačit, aby dosahovali lepších výsledků, budou vám to mít za zlé, budou vás pomlouvat za zády a stěžovat si. Při první příležitosti odejdou jinam, pravděpodobně ke konkurenci. Pokud na ně budete příliš milí a budete se neustále snažit vytvářet šťastné, pečovatelské a zábavné pracoviště, budou si zaměstnanci myslet, že jste snadný terč a začnou vás využívat. Budou chtít pořád víc, budou zpochybňovat vaše rozhodnutí. Takže jak vytvořit přiměřené vztahy se zaměstnanci? *Bob Weiner*, zakladatel společnosti Constantine Carpet, bojuje s tímto problémem již dlouho a tvrdě. Jeho společnost byla velmi chválena a oceňována za pozitivní postoje zaměstnanců, které přináší každý den do práce. Zde je několik Weinerových tipů, jak úspěšně zacházet se zaměstnaneckými vztahy:
* Nejste BOSS – zaměstnanci by měli přemýšlet o společnosti a jejím blahobytu, ne o tom, jak vyjít se šéfem. Zaměstnanci by vás neměli vidět jako někoho, kdo je štědrý nebo lakomý, ale jako někoho, kdo je chytrý a schopný vybudovat úspěšnou společnost, a díky tomu budou prospívat i pracovníci, kteří se o to zasloužili.
* Nejste ani jejich přítel – jakmile se podnik dostane z počáteční fáze, měl by zavést určitou politiku a dát pracovníkům najevo, že jejich úspěšnost bude záviset na jejím dodržování, nikoli na jejich osobních vztazích s vámi.
* Udělejte z podniku „třetí osobu v místnosti“ – zaměstnanci by měli myslet na blaho podniku, měli by vědět, že z dosažených cílů bude mít prospěch podnik jako celek, a tedy každý z nich. Když bude šťastný podnik, budou i oni.
* Stanovte skupinové podněty raději než individuální – podle Weinera by měly být bonusy a jiné stimuly založené na podnikové výkonnosti, nikoli na individuálním výkonu jednotlivce. Zaměstnanci si pak sami ohlídají lenochy, šťouraly a další brzdy výkonnosti, protože budou vědět, že podprůměrná výkonnost ovlivní i je.
* Buďte humánní – aniž by o to zaměstnanci museli žádat, dejte jim například v letních měsících větráky a chladiče vody apod.
* Dbejte na to, aby zaměstnanci viděli ve vašem počínání logiku – když zaměstnanci budou vědět, že to, co děláte, má svou logiku a smysl, přestanou to vnímat jako „svévolný příkaz šéfa“.
-ba-
Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com