Využijte síly neverbální komunikace

Ilustrační snímek

Řeč těla má mnohem důležitější roli než slova. Chcete-li ji trošku zefektivnit, můžete vyzkoušet některé z následujících rad:

  • Dodejte si sebevědomí pomocí pozice síly, kdy stojíte velmi otevřeně, případně si v sedě dáte ruce za hlavu a opřete nohy o stůl. Je dokázáno, že již po 2 minutách v této pozici se zvyšuje hladina testosteronu a klesá hladina kortizolu, hormonu stresu.
  • Chcete-li, aby lidé mluvili jasně a zřetelně, dejte najevo, že jim aktivně nasloucháte. Přikyvujte a nakloňte se směrem k nim. Ukázat, že posloucháte, je stejně důležité jako naslouchání samo o sobě.
  • K podpoře spolupráce a účasti odstraňte všechny překážky, které jsou umístěny mezi vámi a partnerem v jednání. Může jít o šálek kávy, rámeček s fotkou, prostě cokoliv.
  • Vytvořte spojení podáním ruky. Jakýkoliv dotek může pomoci, třeba i poklepání na rameno. Pevný stisk navíc upevní dobrý dojem. Studie Income Center for Trade Show ukázala, že lidé si vás zapamatují 2x častěji, pokud jim poprvé podáte ruku.
  • Úsměv stimuluje pocit pohody ve vás i ve vašem okolí. Navíc většinou vyvolá stejnou odezvu okolí, dojde tak k řetězové reakci úsměvů a pozitivních pocitů.
  • Zrcadlením ukážete svůj souhlas a porozumění. Jde o mírné napodobování neverbální komunikace vašeho protějšku.
  • Použijte gesta na podporu slov. Nejenže dodáte sílu tomu, co říkáte, ale navíc stimulujete své myšlení.
  • Chcete-li zjistit pravdu, sledujte nohy ostatních. Obličej a ruce lidé zvládají kontrolovat, ale u nohou je to mnohem těžší. Časté přešlapování například indikuje nervozitu.
  • Klidný, spíše tišší hlas dodá autoritu. Kromě toho udržujte jednotný tón a omezte zvyšování intonace na konci vět.
  • Zkřížené nohy a ruce omezují paměť. Pokud tedy vidíte, že vaši posluchači zaujali defenzivní pozici, nemá smysl pokračovat, dokud se neuvolní. Udělejte si třeba přestávku na kávu.

 

-th-

Zdroj: American Management Association - portál Americké manažerské asociace (AMA)
Zobrazit přehled článků ze zdroje American Management Association