Ageismus vám nemusí bránit získat novou práci

Obáváte se ageismu? U lidí s dospělými dětmi je obava z diskriminace na základě věku celkem běžná. S ageismem se můžete setkat často, zejména pokud je ten, kdo s vámi vede pohovor, o 10 let mladší než vy. Pokud nechcete sdílet informace, které by ostatním prozradily váš věk, pravděpodobně se obáváte, že vás ageismus ohrozit může.

Ilustrační snímek

Co dělat proti ageismu? Můžete zkusit jednu z následujících strategií, jak zabránit tomu, aby se při pohovorech z věku stalo téma:

Soustřeďte se na svou energii, ne na zkušenosti

Pokud budete mluvit o své vášni, nebudete muset mluvit o tom, kolik let zkušeností máte. Zaměřte se na to, jak vás tato nová pracovní příležitost fascinuje. Neklaďte důraz na své dlouholeté zkušenosti (i když jsou samozřejmě přínosné), protože tím můžete neúmyslně zdůraznit právě svůj vyšší věk.

Buďte tak trochu konzultantem

Když přistoupíte k pohovoru s myšlením konzultanta, povedete rozhovor, během kterého můžete ukázat svou zvědavost a ochotu učit se. Ptejte se na otevřené otázky a buďte posluchačem, který má o věc zájem. Celé vám to pomůže lépe pochopit kontext společnosti a také rozpoznat jakým výzvám čelí. Poté můžete odhadnout, kde dokážete přispět největší hodnotou.

Vytvoříte tak dojem někoho, kdo je sebevědomý. A podle Harvard Business Review také zamezíte tomu, abyste vypadali jako někdo, kdo danou práci zoufale potřebuje.

Projevte pokoru

Když ukážete opravdovou pokoru a také jasně řeknete, že vám nevadí spolupracovat s ostatními a že netrváte na hierarchii, máte dobré šance, že ageismus vaše šance na získání dané práce nesníží. Mluvte o týmech, ptejte se čeho už dosáhli současní zaměstnanci a jak byste mohli spolupráci dále podpořit.

Navažte propojení s tím, kdo s vámi dělá pohovor

Začněte vlídně, protože tak můžete nejlépe ovlivnit ostatní – stačí i obyčejný úsměv. Pokuste se najít způsoby, jak byste se mohli naladit na stejnou vlnu. Můžete zkusit odkazovat na populární seriály nebo využijte humor. Nepoužívejte však humor, kterým byste shazovali sami sebe, typu „to bylo ještě před internetem“ – to by nebylo nikomu příjemné.

 

-jk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review