Marketér obchodníkovi vlkem

Marketing téměř pravidelně bojuje s jinými firemními odděleními, například s financemi. Marketingoví odborníci, kteří nemají povědomí o fiskální politice firmy, tak stojí proti lidem striktně počítajícím peníze bez povědomí o tom, že vybudování vlivu na trhu také něco stojí. Podobně dochází i ke konfliktu s technickým oddělením, kdy marketéři očekávají zázraky a na druhé straně stojí vědátoři, jejichž složité uvažování nejsou ostatní zaměstnanci schopni pochopit.

Ředitelé firem berou tyto konflikty jako otravné a úsměvné zároveň. Někteří v nich vidí i způsob, jak se mohu jednotlivá oddělení cvičit ve spolupráci a navzájem se kontrolovat. Horší je to však s konfliktem oddělení marketingu a prodeje. Přestože by si tato oddělení měla již z titulu svých názvů pomáhat, neděje se tak a na tom již nic úsměvného není.
Často se stává, že marketéři vidí obchodníky jako propagátory jednotlivých produktů neschopné vnímat širší souvislosti. A často je to také pravda, protože obchodníkům dlouhodobý přístup k prodeji skutečně chybí. V takovém případě hraje zásadní roli přístup firemních vůdců a zájem o to, dělat věci jinak. Úspěšný a vyrovnaný vztah marketingového oddělení s prodejem vyžaduje čtyři základní opatření:

- Propojte cíle obou oddělení.
- Mějte na paměti, že každý dobrý marketingový program začíná prodejem.
- Ujasněte si, co obchodníci prodávají a jak jsou za to placeni.
- Ujistěte se, že obchodníci rozumí potřebě vytvářet nové marketingové programy.

-kk-

**Datum vydání:** II/2005
Zdroj: CMO.com - server pro marketingové odborníky
Zobrazit přehled článků ze zdroje CMO.com