Malé a střední podniky v Česku představují celkem více než milion ekonomických subjektů. V řadě oborů je konkurence velmi vysoká a využití moderních on-line nástrojů může být pro podnikatele klíčová cesta k úspěchu.
Ostatně, podle Googlu se po lokálních podnikatelích a jejich produktech dívá na internetu na 97 % zákazníků. A když je on-line většina vašich potenciálních klientů, neměli byste být i vy?
1. Začněte webem
Každá firma, nehledě na to, jak je velká nebo čím se zabývá, by měla mít vlastní webové stránky. Nemusí jít hned o grafický skvost, ale měly by vždy obsahovat základní informace o společnosti a jejích produktech, které by mohli jak její stávající, tak i ti potenciální zákazníci potřebovat.
Typickým příkladem, kde se v tomto ohledu často chybuje, mohou být restaurace. Zvlášť u těch v menších městech a obcích se pravidelně setkáváme s tím, že vůbec nemají webové stránky s informacemi jako otvírací doba, kontakty nebo denní menu. Zbytečně tak přicházejí o zákazníky, kteří si často raději vyberou podnik, u něhož tyto informace on-line naleznou.
2. Optimalizujte vyhledávání
Máte-li svou vlastní webovou stránku, je pro vás stěžejní, aby se vůbec dala najít na webových vyhledávačích. Ze statistik totiž vyplývá, že až 90 % všech zákazníků používá ke zjišťování informací o produktech, službách nebo samotných firmách vyhledávací nástroje. Abyste z tohoto faktu vytěžili co nejvíce, využijte nástrojů SEO, což znamená Search Engine Optimalization neboli optimalizace pro vyhledávače.
Jedná se o vytváření a úpravu webových stránek takovým způsobem, abyste ve vyhledávačích přirozeně, organicky – na rozdíl od placené propagace webu nebo produktu – získali lepší pozici. Základem pro dobré SEO je pak mít kvalitní a unikátní obsah webu. Ne nadarmo se dnes říká, že „Obsah je král“.
3. Vstupte do světa mobilních aplikací
Už několik let neslouží k přístupu na internet a případným nákupům na e-shopech pouze PC a laptopy. Naopak, možností, jak si nakoupit on-line, je díky tabletům, chytrým telefonům a mobilnímu internetovému připojení velmi mnoho. Máte-li e-shop, restauraci nebo prodejnu s webem a možností on-line rezervace či nákupu, je dnes vhodné pořídit si též mobilní aplikaci.
Nejenže tak zákazníkům nabídnete další možnost, jak se mohou dostat k vašemu produktu – ať již ve formě nákupu na e-shopu, nebo rezervace místa na rodinnou večeři – ale též získáte další komunikační nástroj se svými klienty. Prostřednictvím aplikace je můžete informovat o různých akcích nebo jim třeba zaslat slevový kupón.
4. Analyzujte chování zákazníků i stav firmy
Přítomnost firmy v on-line světě s sebou nese velkou řadu výhod. Jednou z těch hlavních je možnost zjistit si do detailu, jak se vaši zákazníci chovají, jaké mají zvyklosti a preference nebo jak si vaše podnikání stojí ve srovnání s přímými konkurenty. Analytické nástroje vám mohou ukázat, jak si stojíte ve vyhledávání na internetu, jakou úspěšnost má vaše placená kampaň i kolik času a kde na vašich webových stránkách uživatelé nejčastěji stráví.
Zjistit si o svých zákaznících můžete v podstatě vše od jejich věku a pohlaví přes vzdělání až po koníčky a záliby. Všechna tato data, samozřejmě vhodným způsobem vyhodnocená, vám mohou pomoci v zacílení na konkrétní skupinu zákazníků, případně diverzifikaci obchodních aktivit na více zákaznických skupin. Ze základních analytických nástrojů lze doporučit například Google Analytics, které jsou dostupné zdarma. Profesionální analýza dat vás pak může vyjít i na desítky tisíc korun.
5. Buďte sociální
Přítomnost na síti neznamená pouze to, že máte vlastní webové stránky, případně e-shop s produkty a službami. Důležitým rozměrem je samotná komunikace se stávajícími i potenciálními zákazníky. Firemní profily na sociálních sítích Facebook, LinkedIn, Twitter nebo Instagram vám to umožní. Navíc se vám díky nim otevírá zcela nový kanál, jímž můžete se svými klienty, často v reálném čase, komunikovat a zvyšovat povědomí o vaší značce a produktech.
Stejně jako u webu a SEO i zde platí, že důležitý je kvalitní obsah. Svůj profil tak můžete plnit zajímavostmi z vašeho oboru, kvalitními fotografiemi či unikátním videem. V neposlední řadě se vám rovněž otevírá cesta pro další marketingové aktivity. Propagace vhodně zvoleného příspěvku na sociální síti Facebook může například za pár stokorun oslovit řadu potenciálních klientů. Cílení placených (ale i neplacených) příspěvků je navíc velmi přesné a můžete je tak snadno zaměřit jen na konkrétní cílovou skupinu.