Are you leading a sales team? Try organising a competition for them

Vedete tým obchodníků? Zkuste jim uspořádat soutěž

A small contest among sales reps never hurt anybody. It's helpful in uniting the team, lightening the mood, making sales reps give their best performance, making them think in a new way and altogether it can elevate the performance of the whole team. However, holding such a contest has its own rules so that it doesn't end up in failure or even in being counter-productive.

Duration: one to two months

The HubSpot blog states that the contest should ideally take one to two months. This is a duration long enough to cancel out various short-term flucutations that are just inherent to business, and at the same time it is a duration that is not too long to make the reps lose interest. 

Various paths to winning

You should, for instance, grant points for different types of activities and then add up those points. It is important that the contest has more than just one way of winning (only one decisive factor) because that would make those who fall behind in this one factor uninterested in the contest from the very beginning.

Quantity as well as quality

Quantity (for instance the sales volume) should not be the only thing the contestants are rewarded for. You should also take activities into account that don't add directly to an increase in sales, but that do help in customers being satisfied.

Continuous results

In order for the contest to have the feel of a real race, it is necessary that the sales reps have available continuous results. You can write results on a board, ideally on a daily basis. Only then will contestants be motivated to give their best performance

    Vedete tým obchodníků? Zkuste jim uspořádat soutěž

    Drobná soutěž mezi obchodními zástupci nikdy neuškodila. Dovede naopak stmelit tým, zlepšit náladu, vybičovat pracovníky k maximálnímu výkonu, donutit je přemýšlet nově a celkově pozvednout výkonnost celého obchodního týmu. Organizace podobné soutěže má však svá pravidla, aby neskončila fiaskem či dokonce nebyla ve výsledku kontraproduktivní.

    Délka trvání: měsíc až dva

    Blog společnosti HubSpot uvádí, že by soutěž měla ideálně trvat měsíc až dva. Jedná se o dostatečně dlouhou dobu na to, aby se vykrátily různé krátkodobé odchylky, které k obchodu prostě patří, a zároveň to není natolik dlouhá doba, aby soutěž ztrácela u prodejců na atraktivitě.

    Různé způsoby, jak vyhrát

    Udělte například bodové hodnocení za různé druhy aktivit a tyto body pak sčítejte. Je důležité, aby soutěž nenabízela pouze jediný způsob výhry (jediný rozhodující faktor), protože tím byste přišli o zájem ze strany těch, kteří by už na začátku v rámci tohoto faktoru zaostávali.

    Kvantita i kvalita

    Kvantita (například výše prodejů) by neměla být tím jediným, za co jsou soutěžící odměňováni. I aktivity, které nevedou k přímému nárůstu prodeje, ale vedou například k vyšší spokojenosti stávajících klientů, by se měly taktéž brát v potaz.

    Průběžné výsledky

    Aby měla soutěž atmosféru skutečného závodu, je nutné, aby měli prodejci k dispozici průběžné výsledky. Ideálně každý den například pište na tabuli aktuální skóre. Jedině tak budou zaměstnanci motivování k těm nejlepším výsledkům.

     

    -mm-

    Zdroj: HubSpot Blog - blog na stránkách společnosti HubSpot věnovaný marketingu a obchodu
    Zobrazit přehled článků ze zdroje HubSpot Blog