A presentation given as a story is much more attractive because the audience can connect with it on an emotional level. Then the presentation is more memorable for them and they are also more likely to take action based on your words. Metaphors and other figurative expressions accompanied by pictures will add to the effect.
Simply put, your presentations are just monologues nobody can listen to for long. A dialogue, on the other hand, creates a neural connection between speaker and listener. That inspires mutual trust and interest.
Stop talking only about individual points from your slides. Ask questions, discuss your listeners' responses and if a topic of interest arises, focus on it for a while even if your presentation script does not include it.
-kk-
Cílem každé prezentace je upoutat pozornost publika. Smutnou pravdou však zůstává, že na mnoha prezentacích se posluchači zkrátka nudí. Brzy ztrácejí pozornost a místo na řečníka se již dívají jen na své mobilní telefony. Čím to je?
Autoři prezentací při přípravě nezohledňují způsoby, jimiž lidský mozek zpracovává informace. Pojďme se podívat na nejčastější chyby, kterých byste se měli vyvarovat.
Lidský mozek zpracovává většinu informací vizuálně. Znamená to, že přemýšlíme a nejlépe si dokážeme věci zapamatovat pomocí obrázků. Při přípravě prezentace je však třeba nejen vybrat vhodné obrázky, ale také příběhy, které budou vyprávět.
Není dost dobře možné, aby lidé četli vaše slidy, interpretovali si jejich obsah a zároveň poslouchali další věci, o kterých mluvíte. Mozek v takovém případě zachytí jen část celého sdělení.
Dobrá prezentace směřuje pozornost publika pouze k jedné hlavní myšlence. Zkuste vyměnit slidy plné textu za obrázky, které vhodně ilustrují to, o čem mluvíte. Pak vás teprve publikum bude poslouchat.
Prezentace podaná ve formě příběhu upoutá mnohem více, protože se s posluchači dokáže spojit na emoční úrovni. Pak si ji také lépe zapamatují a častěji se odhodlají k nějaké akci na základě vašich slov. Pomáhají k tomu metafory a jiná obrazná vyjádření doplněná obrázky.
Vedete prostě monolog, který nikdo nevydrží vnímat dlouho. V případě dialogu však vzniká nervové propojení mezi mluvčím a posluchačem. To vytváří vzájemnou důvěru a zájem.
Přestaňte jen mluvit o jednotlivých bodech, které máte napsané na slidech. Pokládejte otázky, diskutujte o odpovědích posluchačů a pokud se objeví téma, které posluchače zajímá, věnujte mu chvíli, i když je nemáte ve svém původním scénáři.
-kk-
Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery