Jeff Bezos, currently the second richest man in the world and founder of Amazon, is not only a successful entrepreneur but also a legendary leader. What lessons can we learn from his work? Here are five of them, offering tips on how to manage a team effectively.
Encouraging innovation and learning
Jeff Bezos is known for encouraging new technologies and adopting them as soon as possible in his teams and companies. He also makes a point of keeping himself and his key employees educated and interested in new trends.
Long-term vision
As reported by Business Insider, Bezos' big advantage has always been having a clear vision from the start. He wanted to become the number one seller of books on a platform which, at the time, was still in its infancy: the Internet. He has always been able not only to devise his vision but also sell it successfully.
Customer orientation
Amazon and its founder have always put the customer first. Their decisions have consistently been made based on what is best for the customer. Therefore, customer orientation and a pro-customer approach is something we could all learn from Jeff Bezos.
High standards when hiring new team members
The Amazon founder requires high standards from candidates who want to be part of his team. He has always chosen his employees carefully, taking into account whether the candidates are a good fit for the existing team on a personal level.
Using data in decision-making
From the very beginning, Amazon has been using data in decision-making and planning. This is still true today. Bezos himself has always put a lot of stock in analytics, data and statistics because they form the most accurate picture of how things really are.
-mm-
Pět lekcí od Jeffa Bezose, jak efektivně řídit tým
Jeff Bezos, aktuálně druhý nejbohatší člověk na světě a mimo jiné zakladatel společnosti Amazon, je nejen úspěšným podnikatelem, ale i lídrem. Jaké lekce si můžeme z jeho práce vzít? Zde je pět z nich, které vám poradí, jak efektivně řídit tým.
Podpora inovace a vzdělávání
Jeff Bezos je známý tím, že podporuje nové technologie a že se je ve svých týmech a firmách snaží využívat co možná nejdříve. Také si zakládá na tom, aby se on i jeho klíčoví pracovníci neustále vzdělávali a zajímali o nové trendy.
Dlouhodobá vize
Jak uvádí Business Insider, velkou výhodou Jeffa Bezose vždy bylo, že od začátku měl jasnou vizi. Chtěl se stát jedničkou v prodeji knih na platformě, která v té době byla ještě v plenkách – na internetu. Svoji vizi vždy uměl nejenom vymyslet, ale navíc i úspěšně prodat.
Orientace na zákazníka
Amazon i jeho zakladatel vždy měli zákazníka na prvním místě. Vždy všechna svá rozhodnutí dělali podle toho, co bude nejlepší pro zákazníka. Orientace na klienty a pro-zákaznický přístup je tedy něco, co by se od Jeffa Bezose mohli učit všichni.
Vysoké standardy při najímání nových členů týmu
Zakladatel Amazonu má vysoké nároky na kandidáty, kteří chtějí být součástí jeho týmu. Vždy si pečlivě vybíral spolupracovníky a vždy bral v potaz, jestli se uchazeči do stávajícího týmu hodí i po lidské stránce.
Využití dat při rozhodování
Společnost Amazon už od samého počátku využívala při rozhodování a plánování data. To platí dodnes. Jeff Bezos sám vždy hodně dal na analýzy, data a statistiky, protože ty tvoří nejvěrnější obrázek o tom, jak se věci skutečně mají.
-mm-