Five good reasons for not being an overly optimistic manager

Pět dobrých důvodů, proč se nevyplatí být příliš optimistický manažer

An effective and inspiring manager must not be morose and pessimistic, but rather have a positive outlook on the world. However, nothing should be exaggerated. What if you have an excessively positive outlook on everything? Then not only will your career prospects suffer; so will your team and its productivity. Here are five good reasons why a manager must not be overly optimistic.

This text is based on an article at ManagementToday.co.uk.

Failure to learn from mistakes

The ability (and willingness) to learn from mistakes is one of the basic requisites for success. You and your team cannot develop, move forward and improve if you are unable to identify where you have made a mistake and how you can avoid it next time. Overly optimistic leaders do not address mistakes, or even see them, and certainly do not draw sufficient consequences and lessons from them.

Underestimating or ignoring risks

Risk management is key to success with projects and team leadership. If a manager wears rose-tinted glasses and ignores risks, the team will languish long term and unnecessarily deprive themselves of good results.

Loss of trustworthiness

To be overly optimistic is to have an unrealistic approach. The guesswork and opinions of an incurable optimist cannot be relied upon; thus they lose credibility and trustworthiness in the eyes of colleagues, superiors and subordinates.

Unrealistic expectations

Excessive optimism is also associated with unrealistic expectations. Overly optimistic leaders often ask the impossible of subordinates because they are unwilling to acknowledge the risks, obstacles and constraints that can interfere with successful goal achievement.

Inability to respond flexibly

All of the above points then lead to a single outcome: the overly optimistic leader is disconnected from reality and they and their team are unable to respond effectively to change and the prospects that come with their job.



-mm-

 

    Pět dobrých důvodů, proč se nevyplatí být příliš optimistický manažer

    Efektivní a inspirativní manažer nesmí být pesimista, nesmí být takzvaný „morous“ a musí mít pozitivní náhled na svět. Ale nic se nemá přehánět. Co když máte až příliš růžové brýle a vidíte vše až přehnaně optimisticky? Pak budou trpět nejenom vaše kariérní vyhlídky, ale i váš tým a jeho produktivita. Zde je pět dobrých důvodů, proč nesmí být manažer až přespříliš optimistický.

    Tento text vychází z článku na webu ManagementToday.co.uk.

    Neschopnost poučit se z chyb

    Schopnost (a ochota) učit se z chyb je jednou ze základních prerekvizit úspěchu. Vy ani váš tým se nemůžete vyvíjet, posouvat a zlepšovat, pokud nejste schopni identifikovat, kde jste udělali chybu a jak se jí příště můžete vyhnout. Příliš optimističtí lídři chyby moc neřeší, nebo je ani nevidí, a rozhodně z nich nevyvozují dostatečné důsledky a ponaučení.

    Podceňování nebo ignorování rizik

    Řízení rizik je u projektů a u vedení týmu alfou a omegou úspěchu. Pokud má manažer příliš růžové brýle a rizika ignoruje, bude tým dlouhodobě strádat a zbytečně se ochuzovat o dobré výsledky.

    Ztráta důvěryhodnosti

    Být příliš optimistický znamená mít nerealistický přístup. Na odhad a názory přehnaného optimisty se nedá spoléhat – a proto dotyčný ztrácí kredibilitu a důvěryhodnost v očích kolegů, nadřízených i podřízených.

    Nerealistická očekávání

    S přehnaným optimismem se pojí i nereálné vyhlídky. Příliš optimističtí vedoucí tak po svých podřízených často chtějí nemožné, protože nejsou ochotni uznat rizika, překážky a omezení, které do úspěšného dosažení cíle mohou zasáhnout.

    Neschopnost flexibilně reagovat

    Všechny výše uvedené body pak vedou k jedinému výsledku – příliš optimistický vedoucí je odtržen od reality a on i jeho tým nejsou schopni efektivně reagovat na změny a na vyhlídky, které se s jejich prací pojí.



    -mm-

    Zdroj: Management Today - portál britského manažerského magazínu
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Today
    Štítky: Leadership