Are you really developing new leaders?

Opravdu vychováváte nové lídry?

Almost all managers like to say they help employees develop into a new generation of corporate leaders. But the truth is often the exact opposite: managers' behaviour prevents employees realising their full leadership potential. Are you committing the same mistake? This can easily be verified via the following article which summarises the most common managerial missteps, hindering the development of leaders in organisations. They were originally published on TLNT.com.

1. You prevent any risk

Any future leader must gain experience with risk-taking. If a manager does not allow employees to take risks, they will fail or run away the first time they encounter a risk. The situation will be even worse when they are promoted to more senior positions.

2. You do not allow your subordinates to experience failure

Managers tend to intervene immediately when they see their subordinates could fail at something. But how can employees learn something useful from mistakes they do not know they are making?

3. You confuse expected performance with excellent performance

You tell your staff their work is great although they are only doing what they are paid for. This raises a false concept of performance. Your employees need to know what really is great and should be praised when they achieve it.

4. You think that good performance is a prerequisite of leadership

Being a good specialist is, unfortunately, not the same as being able to lead other specialists. Managers should decide on promotions based on the leadership skills of their subordinates, not only on good performance.

5. You can't admit your own mistakes

Whether they like it or not, every manager is a role model for their subordinates. They should be able to admit their own mistakes and learn from them. Their staff will be inspired by such an act of leadership.

-Kk-

    Opravdu vychováváte nové lídry?

    Snad každý manažer o sobě s oblibou říká, že pomáhá rozvíjet své zaměstnance, aby se z nich mohla stát nová generace firemních lídrů. Často je však pravdou pravý opak. Chování manažerů znemožňuje zaměstnancům, aby využili svůj plný potenciál a mohli se stát lídry. Je to i váš případ? To si snadno ověříte, když si přečtete následující článek, který shrnuje nejčastější manažerské prohřešky, které brání rozvoji lídrů v organizacích. Upozornil na ně server TLNT.com.

    1. Bráníte se jakémukoli riziku

    Má-li se někdo stát lídrem, musí získat zkušenosti s riskováním. Pokud to manažer svým zaměstnancům neumožní, při prvním kontaktu s rizikem selžou nebo utečou. Situace bude o to horší, když již v té době budou na vyšších pozicích.

    2. Neumožníte podřízeným zažít neúspěch

    Manažeři mají tendenci okamžitě zasahovat, jakmile vidí, že by podřízení mohli v něčem selhat. Jak se pak ale mají poučit z chyb, o kterých nevědí?

    3. Zaměňujete očekávanou výkonnost se skvělou výkonností

    Říkáte svým lidem, že pracují skvěle, i když dělají pouze to, za co jsou placeni. Tím vzbuzujete falešnou představu o výkonnosti. Vaši zaměstnanci potřebují vědět, co je skutečně skvělé a být chváleni, když toho dosáhnou.

    4. Myslíte si, že dobrá výkonnost znamená předpoklad stát se lídrem

    Být dobrým specialistou bohužel neznamená umět řídit ostatní specialisty. Manažer by měl navrhovat povýšení svých podřízených na základě jejich vůdcovských dovedností, nikoli dobré výkonnosti.

    5. Nepřiznáte si své vlastní chyby

    Ať chce nebo ne, manažer jde svým podřízeným příkladem. Měl by umět přiznat, když se mu něco nepovede a poučit se z toho. Jeho lidé se tím budou inspirovat.

    -kk-

    Zdroj: TLNT - americký blog pro odborníky z oblasti HR a talent managementu
    Zobrazit přehled článků ze zdroje TLNT