Just because you work from morning till night does not mean that you are working productively. If you think you can do ten things at once, try thinking one more time. Most of the time you are just lying to yourself. If you want to see whether this also applies to you, and find out what you can do about it, read the following recommendations, which were originally published by thedailymuse.com.
I work all day so I must be productive
Try taking a pencil and paper and honestly writing down everything you do during the work day. You may be very surprised. In any case, you’ll get an immediate list of what you should stop doing. Another option, in addition to writing down backlog items, is also writing down completed tasks so that you see the proportion between what you finish and what you put off.
I can do multiple things at the same time
How many times have you heard that multitasking is ineffective? So believe it at last. Take a deep breath and try only focusing on one thing for a moment. You’ll soon see that deeper concentration on one task will result in fewer mistakes and more results.
I don’t need a task schedule
Surely you are well aware that it’s impossible to just keep everything in your head. Especially if you are stressed you will forget even the best schedule that you made in your mind. That’s why it’s important to plan individual phases of the work day. You don’t have to write down what specifically you’ll be doing every minute. But you should schedule which type of activities you will do in specific parts of the day.
I’ll sleep on it
If you use this sentence a lot, you are probably already caught in the dangerous trap of deferring the things you have to do. Perhaps you really believe that you will complete a certain task tomorrow or the day after tomorrow, but experience often shows otherwise. Then there is no other way than seeking more personal responsibility. For example, ask colleagues to help you by forcing you to meet deadlines.
-kk-
Opravdu jste produktivní?
To, že pracujete od rána do večera, ještě neznamená, že pracujete produktivně. Pokud si myslíte, že dokážete dělat deset věcí najednou, zkuste se zamyslet ještě jednou. Většinou totiž pouze lžete sami sobě. Pokud se chcete přesvědčit, zda je to i váš případ a dozvědět se, co s tím dělat, přečtěte si následující doporučení, které původně publikoval server thedailymuse.com.
Pracuji celý den, tak musím být produktivní
Zkuste si vzít tužku a papír a poctivě si zapsat, co všechno během pracovního dne děláte. Možná budete hodně překvapeni. Každopádně získáte okamžitý přehled o tom, co byste měli přestat dělat. Další možnost je zapisovat si kromě restů také dokončené úkoly, abyste viděli poměr mezi tím, co dokončíte a co odsouváte.
Umím dělat více věcí najednou
Kolikrát jste již slyšeli, že multitasking je neefektivní? Tak už tomu končeně uvěřte. Zhluboka se nadechněte a zkuste se chvíli věnovat pouze jedné jediné věci. Brzy uvidíte, že hlubší soustředění na jeden úkol znamená méně chyb a více výsledků.
Nepotřebuji rozvrh úkolů
Jistě sami dobře víte, že jen v hlavě se všechno udržet nedá. Zvláště pokud jste ve stresu, zapomenete i na ten nejlepší rozvrh, který jste si v duchu připravili. Proto je důležité plánovat jednotlivé fáze pracovního dne. Nemusíte mít napsáno, co konkrétně budete dělat každou minutu. Měli byste však mít rozvrženo, jakému typu aktivit se budete věnovat v konkrétní části dne.
Ráno je moudřejší večera
Pokud tuto větu používáte hodně často, pravděpodobně jste již chyceni v nebezpečné pasti odkládání svých povinností. Možná opravdu věříte, že určitý úkol dokončíte zítra nebo pozítří, praxe však často ukazuje opak. Potom není jiné cesty, než hledat více osobní odpovědnosti. Požádejte například o pomoc kolegy, kteří vás donutí dodržovat termíny.
-kk-