(small fishbowl)
Commanding
Coaching
Solving problems
Enabling others to solve problems
Directing and controlling
Teaching and engaging
Seeing people as they are
Developing people into what they could be
Empowering
Partnering
Operating
Improving
Pushing
Pulling
Quick fix to symptoms
Search for systemic root causes
So the question is: Are you a small aquarium manager or a large aquarium leader?
If you are interested, you can try a little quiz (in English).
Less effective managers often focus on addressing weaknesses; highly effective leaders draw and build on strengths. Finally, a quote from Doug MacKie, an organisational psychologist and author of Stress-Based Leadership Coaching in Organizations: “Coaching and positive psychology share certain assumptions in their focus on positive things, the belief that people want to learn, and most importantly that individuals contain within themselves solutions to their own challenges.”
-bb-
„Úlohou režiséra je vytvořit prostor, ve kterém se herci a herečky mohou stát něčím větším, než o čem kdy snili,“ prohlásil ve svém oscarovém projevu zesnulý režisér Robert Altman. Pokud nenecháte své lidi „vyrůst“, jen těžko od nich můžete očekávat velké výsledky.
Pravděpodobně jste zažili šéfa, učitele, sportovního trenéra nebo rodiče, který nás svým přístupem brzdil v našem pokroku. A pravděpodobně jste také měli vedle sebe už i někoho, kdo viděl váš větší potenciál a pomohl vám růst. Tomu se říká Pygmalion efekt.
Sterling Livingston ve svém článku „Pygmalion v managementu“ publikovaném v Harvard Business Review čerpá ze starořeckého mýtu o Pygmalionovi, sochaři, který vyřezal sochu krásné ženy, která později ožila. Podobné téma použila i hra George Bernarda Shawa „Pygmalion“, která byla základem filmu „My Fair Lady“. Ve hře Eliza Doolittle říká: „Rozdíl mezi květinou a dámou není v tom, jak se chová, ale v tom, jak s ní zachází.“
Livingston představuje řadu vlastních studií i dalších výzkumů, které dokazují, že pokud jsou očekávání manažera vysoká, je vysoká pravděpodobnost, že produktivita bude vynikající. Pokud jsou však jeho očekávání nízká, produktivita bude pravděpodobně špatná.
Můžeme použít také analogii zlaté rybky, která hezky ilustruje dopad očekávání a přesvědčení. Pokud si koupíte malou zlatou rybku a udržíte ji v malém akváriu, nevyroste víc než o pár centimetrů. Přesuňte stejnou rybu do velkého akvária a její velikost se zdvojnásobí nebo ztrojnásobí. Klíčovým faktorem určujícím velikost ryby je velikost jejího prostředí.
Mnoho manažerů vidí lidi takové, jací jsou, a zachází s nimi podle toho, co vidí. Vezmou malou zlatou rybku a nechají ji v malé misce, protože by bylo neefektivní a zbytečné ji umístit do většího prostředí. Silní lídři naopak vidí lidi takové, jací by mohli být, a trénují je, aby tento potenciál rozšířili.
MANAGEMENT | LEADERSHIP |
Nařízení | Koučink |
Řešení problémů | Dávání prostoru druhým, aby problémy vyřešili |
Vedení a kontrola | Učení a podpora angažovanosti |
Vidění lidí takových, jací jsou | Rozvoj lidí v osobnosti, jakými mohou být |
Zmocnění | Partnerství |
Provoz | Rozvoj |
Tlak | Tah |
Rychlá náprava příznaků | Systematické hledání příčin |
Otázka tedy zní: Jste manažerem malého akvária nebo lídrem velkého akvária?
Pokud máte zájem, můžete si udělat krátký kvíz (v angličtině).
Méně efektivní manažeři se často zaměřují na řešení slabin. Vysoce efektivní lídři čerpají ze silných stránek a staví na nich. Na závěr se hodí citát Douga MacKie, organizačního psychologa a autora knihy „Stress-Based Leadership Coaching in Organizations“: „Koučování i pozitivní psychologie sdílejí určité předpoklady ve svém zaměření na pozitivní věci, víru, že lidé se chtějí učit, a co je nejdůležitější, že jednotlivci v sobě obsahují řešení svých vlastních výzev.“
-bb-
Zdroj: Human Capital League - online komunita pro profesionály v oblasti řízení lidí