Každý jsme někdy na pana „Všeználka“ nebo paní „Všeználkovou“ narazili. Jedná se o člověka, který všude byl, všechno zná a všechno umí nejlíp. Dominuje všem debatám, radí i těm, kteří o radu nestojí, a celkově na sebe a své názory strhává až příliš pozornosti, které by se v mnoha situacích mělo dostávat jiným, byť méně extrovertním lidem. Jak s takovým člověkem můžete jako manažer naložit tak, aby nepůsobil v týmu rušivě či dokonce toxicky?
Vyjádřete dotyčnému uznání
I když to může být těžké, snažte se dotyčného nedobývat. Článek na blogu projektu TED spíše radí vhled dotyčného ocenit, aby se necítil příliš ukřivděn, protože těmto lidem zpravidla právě o uznání a pozornost jde především.
Vysvětlete, že momentálně jeho názor nepotřebujete
To, že oceníte vhled dotyčného, ještě neznamená, že jeho názor budete brát v potaz. Pokud se daný pracovník třeba nevhodně vloží do týmové debaty, klidně, ale zcela jednoznačně a stručně dotyčnému vysvětlete, že teď na jeho názor není prostor a že necháte mluvit člověka, jehož expertiza je teď více relevantní.
Nenechte sebe nebo ostatní kolegy přerušovat
Kdyby se i přesto dotyčný snažil „přetahovat“ ostatní na svoji stranu a neustále by se do debaty vkládal a poskytoval nevyžádané informace a názory, musíte zasáhnout. Nenechte sebe nebo své kolegy přerušovat a nastavte jasná pravidla interní komunikace.
Berte v potaz ty rady a připomínky, které jsou relevantní
Nesnažte se však dotyčného odbývat vždy za každou cenu. Dost možná jsou některé jeho připomínky relevantní. Snažte se vždy z jeho projevu extrahovat ty připomínky, které jsou užitečné a produktivní, a udělejte mu radost tím, že je vezmete v potaz.
Zaměřte svoji pozornost na ostatní členy týmu
Pracovník, který neustále a hlasitě v týmu prosazuje své rozumy, na sebe často strhává příliš mnoho pozornosti. Nenechte se jím rozptylovat a věnujte minimálně stejně velkou pozornost i ostatním pracovníkům, kteří se třeba tak hlasitě neprojevují. Jejich názory a připomínky často bývají zajímavější než proslovy pánů „Všeználků“.
-mm-
Do you have a know-all in your team? Here is how to handle them
We have all encountered a know-all at some point in our lives: someone who has visited all the places in the world, knows everything and is also the best at everything. They dominate all conversations, give advice even to those who do not want it and overall these people and their opinions tend to receive too much attention that often would be better devoted to other, less extroverted people. As a manager, how can you deal with such a person so they do not become disruptive or even toxic within the team?
Acknowledge and appreciate them
Although it can be difficult, try not to react in a condescending way. As an article on the TED Ideas blog advises, it is better to appreciate the person's insight so they do not feel too wronged. Recognition and attention is usually what these people are seeking.
Explain that you do not need their opinion right now
Just because you appreciate the person's insight does not mean you will take their opinion into account. If, for example, the employee suddenly starts talking during a team discussion, explain to them calmly, clearly and concisely that there is no room for their opinion right now and you will let someone whose expertise is more relevant speak.
Do not let yourself or other colleagues be interrupted
If the person still tries to assert their opinions by interrupting the debate, you must intervene. Do not let yourself or your colleagues be interrupted, and set clear rules for internal communication.
Take into account pieces of advice and comments that are relevant
Do not always try to deflect the person at all costs. It may well be that some of what they say is relevant. Always try to extract any comments that are useful and productive, and make them happy by taking their opinions into account.
Focus your attention on other team members too
An employee who is constantly and loudly forcing their opinions on the team often draws too much attention to themselves. Do not be distracted by them and pay at least as much attention to other workers too. Their opinions and comments are often more interesting than the speeches of the know-alls.
-mm-