Leadership is largely about daily communication, which is why the best managers are often those with the best communication skills. While professional articles tend to focus on giving feedback or handling crises, this one will explore how to have better everyday conversations with your team.
Listen and give space for responses
According to Addicted2Success.com, the biggest obstacle to effective communication is a tendency to talk too much and listen too little. Real listening involves consciously focusing on what the other person is saying and then asking questions that add depth to the conversation.
Ask open-ended questions
Instead of closed questions that can be answered “yes” or “no,” use open-ended questions which give the other person a chance to talk on their own and also encourage more elaborate responses. Such questions will help uncover your team members’ genuine opinions, feelings and needs. At the same time, they show you care about more than just work outcomes and see employees as real human beings.
Speak clearly and specifically
Too many managers communicate vaguely. They use management jargon, vague vocabulary and often do not name unpleasant problems for what they actually are. All of this can lead to confusion and frustration on the part of subordinates. So articulate your thoughts clearly and concretely. Direct communication saves time and reduces the risk of misunderstandings.
Show empathy
Empathy is the foundation of all good communication. Show that you understand your team's feelings and perspective. Simply acknowledging the relevance of subordinates' opinions and asking them a few questions can significantly improve the quality of your conversations with them and strengthen overall team cohesion.
-mm-
Komunikace je základ: Jak vést (nejenom) s podřízenými lepší konverzace
Vedení lidí je z velké části o každodenní komunikaci. Proto jsou těmi nejlepšími manažery většinou ti, kteří mají i ty nejlepší komunikační dovednosti. Zatímco odborné články se ale většinou zaměřují hlavně na podávání zpětné vazby nebo krizovou komunikaci, my se v dnešním článku podíváme na to, jak s vašimi podřízenými vést lepší každodenní konverzace.
Naslouchejte a nechávejte prostor pro odpovědi
Podle Addicted2Success.com je největší překážkou efektivní komunikace naše tendence mluvit příliš mnoho a poslouchat příliš málo. Skutečné naslouchání znamená vědomě se soustředit na to, co druhý říká, a následné dotyčnému klást otázky, které rozhovor posouvají dál a „prohlubují“ jej.
Pokládejte otevřené otázky
Namísto uzavřených otázek, na které lze odpovědět „ano“ nebo „ne“, používejte otevřené otázky. Ty totiž dávají druhému možnost se rozmluvit a podněcují delší odpovědi. Otevřené otázky tak pomáhají odhalit skutečné názory, pocity a potřeby vašich podřízených. Zároveň ukazují, že vás zajímá více než jen výsledky práce a že vnímáte podřízené jako lidské bytosti.
Mluvte jasně a konkrétně
Příliš mnoho manažerů komunikuje neurčitě. Používají „manažerské fráze“, vágní slovník a často nepojmenovávají nepříjemné problémy tak, jak si ve skutečnosti stojí. To vše může vést k nejasnostem a frustraci na straně vašich podřízených. Formulujte proto své myšlenky jasně a konkrétně. Přímá komunikace šetří čas a snižuje riziko nedorozumění.
Projevujte empatii
Empatie je základem každé dobré komunikace. Ukažte, že rozumíte pocitům a perspektivě svého týmu. Stačí uznat relevanci názorů vašich podřízených a doptat se jich na pár věcí – a už jenom to může výrazně zlepšit kvalitu vašich rozhovorů s podřízenými a posílit celkovou týmovou soudržnost.
-mm-