Kauza Boeing: Pět odstrašujících příkladů, jak (ne)řídit firmu a týmy

The Boeing controversy: five bad examples of how (not) to manage companies and teams

Americká společnost Boeing neprochází tím nejlepším obdobím. Kauzy a PR problémy ji provázejí již několik let a týkají se nejen nechvalně proslulého Boeingu 737 Max či problémů s výrobou a bezpečností letatla 787 Dreamliner, ale i interního fungování firmy, nařčení z korupce či podceňování bezpečnosti. Nepomohlo ani to, jak se ve všech těchto kauzách projevil management firmy. Zde je pět odstrašujících příkladů, které si ohledně vedení lidí a firem můžeme z kauzy Boeing vzít.

Upřednostňování výdělků před bezpečností

Management Boeingu byl podle Forbesu opakovaně usvědčen z toho, že při organizování výroby a restrukturalizaci firmy upřednostnil výdělky managementu a akcionářů před bezpečností. To způsobilo nejen reputační problém pro Boeing, ale samozřejmě i poměrně velkou nevoli ve firmě Boeing jako takové.

Netransparentní komunikace

Komunikace a krizový management jsou extrémně důležité jak při hašení problémů, tak i za běžného režimu. Netransparentní komunikace, ať už interní nebo externí, všechny problémy jen prohlubuje a dává vznikat frustraci u pracovníků i ztrátě důvěry veřejnosti v management firmy.

Nenaslouchání vlastním zaměstnancům

Ve všech kauzách společnosti Boeing vyšetřovatelé i média našli celou řadu příkladů, kdy se řadoví pracovníci i nižší manažeři snažili vedení varovat ohledně možných problémů s bezpečností, výrobou nebo funkčností produktů firmy. Vedení firmy tyto problémy buď ignorovalo, případně vyloženě zametalo pod koberec. Přitom kdyby naslouchalo svým pracovníkům, mohlo se připravit o celou řadu problémů.

Neochota přijmout odpovědnost

Všichni chybujeme. A manažeři, včetně těch na top pozicích, nejsou výjimkou. K obnovení důvěry je pak mimo jiné potřeba přijmout odpovědnost za problémy, které dotyčný člověk nebo skupina lidí způsobili, a omluvit se. To vedení firmy Boeing opakovaně neudělalo a tím ztratilo důvěru jak veřejnosti, tak i svých vlastních lidí.

Vytvoření toxického pracovního prostředí

Nedodržování etických pravidel, zamlčování důležitých informací, vytváření nehostinného a toxického pracovního prostředí. To vše patří mezi důvody, proč se Boeing dostal tam, kde nyní je – a všechny tyto problémy jsou do velké míry způsobené špatným vedením firmy, a to jak na úrovni top managementu, tak i na úrovni středního a nižšího managementu.

 

-mm-

The Boeing controversy: five bad examples of how (not) to manage companies and teams

The American company Boeing is going through a bad patch. For several years now the company has been involved in scandals and PR problems concerning not only the infamous Boeing 737 Max or production and safety problems of the 787 Dreamliner, but also the internal workings of the company, allegations of corruption and underestimation of safety. It has not helped that company management figured in all these cases. Here are five deterrent examples to be taken from the Boeing case regarding management of people and companies.

Prioritising earnings over safety

According to Forbes, Boeing management has been repeatedly guilty of prioritising management and shareholder earnings over safety in organising production and restructuring the company. This has caused not only a reputational problem for Boeing, but of course a considerable degree of resentment within the company itself.

Non-transparent communication

Communication and crisis management are extremely important in both troubleshooting and business as usual. Non-transparent communication, whether internal or external, only exacerbates any problems and gives rise to frustration in the workforce and a loss of public confidence in company management.

Not listening to one's own employees

In all of the Boeing cases, investigators and the media found numerous examples of rank-and-file workers and junior managers trying to warn management about potential problems with the safety, production or functionality of the company's products. Management either ignored these problems or brushed them straight under the carpet. Had it listened to its workers, it could have avoided a number of problems.

Unwillingness to accept responsibility

We all make mistakes and managers, including those in top positions, are no exception. Restoring trust then requires, among other things, accepting responsibility for the problems a person or group caused and apologising. Boeing management has repeatedly failed to do this, and has thereby lost the trust of both the public and its own people.

Creating a toxic work environment

Failing to follow ethical rules, withholding important information, creating an inhospitable and toxic work environment: all these factors are among the reasons why Boeing finds itself where it is today, and all of them are largely due to poor leadership, both in top management and at the middle and lower management levels.

 

-mm-

Article source Forbes.com - prestigious American business magazine and website
Read more articles from Forbes.com