Duševní zdraví je už nějakou dobu v popředí zájmu HR specialistů i manažerů. O tomto tématu, dříve tak opomíjeném, se dnes otevřeně mluví. A věci jako vyvážení osobního a pracovního života, chronický stres, riziko vyhoření nebo péče o duševní zdraví už řada pracovníků zná. Manažeři jsou pak často nabádáni k tomu, aby se o duševním zdraví se svými podřízenými bavili a aby toto téma ve svých týmech otevírali. Jak ale taková debata vypadá v praxi? Zde je několik tipů, jak z pozice manažera mluvit s podřízenými o duševním zdraví.
V prvé řadě je dobré vědět, o čem vlastně mluvíte. Nemůžete se s podřízenými o tématu duševního zdraví bavit a očekávat od nich, že se vám budou ohledně vlastních psychických stavů otevírat, pokud vidí, že o tématu nevíte zhola nic. Dobrým počátečním krokem je tedy absolvovat školení, třeba s psychologem nebo koučem, a o tématu duševního zdraví se něco naučit.
Vyvážení osobního a pracovního života, redukce stresu nebo prevence vyhoření – to vše nesmí být ve vašem týmu pouze teorií na papíře, ale především praxí. Jak uvádí Management Issues, nemá cenu se snažit bavit s podřízenými o tématu duševní hygieny a duševního zdraví a zároveň podřízeným neposkytnout dostatečnou flexibilitu tyto poznatky použít v praxi.
Jestliže zpozorujete, že někdo vytváří toxické prostředí nebo má třeba sklony k workoholismu, otevřeně o tomto problému se svým týmem debatujte. A na tomto praktickém příkladu vysvětlete, v čem je vlastně problém. Snažte se podřízeným prakticky ukázat, jak poznatky z oblasti duševní hygieny a udržitelného pracovního režimu uplatňovat při každodenní práci.
V neposlední řadě je nutné, abyste vytvořili zdravé prostředí, kde se řadoví pracovníci nebojí o tématu duševního zdraví mluvit. Vyzývejte opakovaně své podřízené, že se nemusí bát za vámi přijít, a pokud se tak stane, vždy daného podřízeného vyslechněte a nikdy neberte jeho pochyby nebo poznámky na lehkou váhu.
-mm-