Stává se vám, že se zaseknete na nějakém méně důležitém úkolu na úkor nějaké důležitější činnosti? Nebo zjistíte, že už hodinu projíždíte sociální sítě, abyste odložili nepříjemnou práci, která vás čeká? Prokrastinace, neboli chronické odkládání povinností na úkor méně důležitých aktivit, je fenoménem moderní doby. Zde je několik rad, jak prokrastinaci překonat a jak se konečně naučit efektivně a produktivně pracovat.
Tyto tipy přinesl blog Briana Tracyho.
Nechte multitasking multitaskingem
Tzv. „multitasking“, neboli simultánní práce na více věcech najednou, je spíše mýtem než skutečností. Realita je taková, že lidský mozek je schopen se plně soustředit pouze na jeden náročný úkol najednou a za multitaskingem se většinou skrývá pouhé skákání od jedné věci k druhé. Nepracujte na více věcech najednou, praktikujte tzv. „single-tasking“, vždy se soustřeďte pouze a jenom na úkol, na kterém zrovna pracujete a spíše se naučte provozovat tzv. hlubokou práci.
Nepříjemné a důležité úkoly smeťte ze stolu jako první
Klasické a časem ověřené pravidlo zní: nejdříve se vždy na začátku pracovního dne pusťte do těch nejdůležitějších úkolů a teprve potom postupujte k těm méně důležitým. Když byste to dělali obráceně, nebudete se moci plně soustředit, protože u vypracovávání méně důležitých úkolů vám bude v hlavě stále ležet představa, že to hlavní vás ještě čeká. Setřiďte si úkoly na daný den podle priority a postupujte odshora.
Eliminujte rušivé elementy
Nenechte se vyrušovat! Pokud je to možné, ztište si soukromý telefon, vypněte televizi, zavřete dveře a zavřete se před svým okolím. Stejně tak je dobré říct si, že následující třeba dvě hodiny se nebudete dívat a soukromý e-mail, na sociální sítě nebo na zpravodajské servery na internetu.
Na každý den mějte jasně daný plán
Na každý den si připravte úkolníček. Sepište si ho na papír, do souboru v počítači nebo využívejte speciální aplikace. Tím, že budete mít úkoly sepsány, se spíše vyvarujete toho, že byste se nechali od práce vyrušovat, jelikož budete mít připravenou osnovu a plán vaší práce.
-mm-
How to beat procrastination once and for all
Does it happen to you that you get stuck on a relatively minor task and neglect a more important activity? Or you realise you have been browsing social networks for an hour to avoid an unpleasant task that lies ahead? Procrastination, namely chronic postponement of tasks for less important activities, is a typical phenomenon of the modern era. Here is some advice on how to overcome procrastination and finally learn to work productively.
These tips were published by the Brian Tracy blog.
Forget about multitasking
Multitasking, namely working on more things at the same time, is more myth than reality. The fact is that the human brain is incapable of focusing fully on more than one difficult task at once, and multitasking usually means just jumping from one thing to another. Do not work on more things at once; instead, practise so-called "unitasking", always focusing on just the one task you are working on, and try to learn how to do so-called "deep work".
Get unpleasant and important tasks off the table first
The classical and time-proven piece of advice is: at the beginning of each working day, do the most important tasks first and only then proceed to the less pressing ones. If you do things the other way round, you will never be able to focus fully because, when working on the less important tasks, you will always be aware that the "main" item on the agenda is yet to come. Arrange tasks for the day in order based on their priority, then proceed from the top to the bottom.
Eliminate distractions
Eliminate anything that might disturb you. If possible, put your private phone on silent mode, turn off the radio or TV, close the door and shut yourself off from your surroundings. It is recommended you decide that in the next two hours, let's say, you will not look at your private e-mail, social networks or news websites.
Have a clear plan for each day
Prepare a to-do list for each day. Put it down on paper, in a document on the computer, or use special apps. By having your tasks written down, you will avoid being interrupted during work as you will have a clear outline and plan of what you want to do.
-mm-