Efektivní vedení lidí není možné, pokud je týmový vedoucí perfekcionista. Proč? Protože perfekcionista netoleruje jakoukoliv chybu. Často tak podrobuje své podřízené mikro-managementu a nedává jim prostor zkoušet nové věci ani být jakkoliv kreativní. A obecně je z pohledu podřízených velmi frustrující pod takovým člověkem pracovat. Pokud i vy máte sklony k perfekcionismu, zde je několik tipů, jak se jich zbavit.
Tyto tipy byly uveřejněny na webu TED Ideas.
Dávejte sobě i svému týmu realistické cíle
Prvním krokem v boji proti perfekcionismu je dávat si realistické cíle. Jestliže jsou vaše plány příliš ambiciózní, je pak lehké sklouznout k tomu, že vše musí být uděláno přesně podle plánu a na 100% dobře, protože jinak vy nebo váš tým za nastavenými cíli zaostáváte. Nastavte si své cíle tak, abyste měli k dispozici určitý „polštář“, tedy jakousi rezervu. Protože nikdy vše nebude přesně tak, jak jste si představovali.
Vnímejte chybu jako příležitost naučit se něco nového
I chybu lze využít pozitivním způsobem. Chyba je totiž dokonce v mnoha ohledech žádoucí, jelikož ukazuje, že vy a váš tým vystupujete z komfortní zóny a pouštíte se do nových, neprobádaných vod. Místo toho, abyste chybu vnímali jako neúspěch, ji vnímejte jako příležitost k růstu a hledání nových řešení. A stejný přístup předejte i svým podřízeným.
Neprovozujte mikro-management
Manažer může být perfekcionistou jenom ve chvíli, kdy má absolutní přehled o tom, co se v jeho týmu děje a co přesně jeho podřízení dělají. To však není úkolem manažera. Ten by se místo mikro-managementu měl věnovat tomu, aby měli pracovníci dostatečný prostor pro vlastní kreativitu a samostatnou práci.
Zaměřte se na dlouhodobý posun, ne na dokonalost
Dokonalost by nikdy neměla být vaším hlavním cílem. Tím by měl být dlouhodobý a udržitelný posun. Nedívejte se tedy na to, jestli vše vyšlo přesně tak, jak jste si to plánovali. Soustřeďte se raději na to, jestli se jako tým posouváte, zda své procesy vylepšujete a jestli jsou vaši podřízení obecně silnější, produktivnější a odolnější, než například před několika lety.
-mm-
A good manager cannot be a perfectionist: tips on ridding oneself of perfectionism
Effective people management is impossible if the team leader is a perfectionist. Why? Because a perfectionist will not tolerate any kind of error. Such a manager often micromanages subordinates and does not allow them the space to try new things or be creative in any way. In general, it is very frustrating to work under such a person. If you too are prone to perfectionism, here are some tips on how to overcome it.
These tips were published on the TED Ideas website.
Set yourself and your team realistic goals
The first step in combating perfectionism is to set yourself realistic goals. If your plans are too ambitious, it is easy to lapse into thinking everything has to be done exactly as planned with 100% accuracy; otherwise, you or your team will fall behind the stated targets. Set goals so that you have a "buffer", in other words, a certain reserve. Because nothing will ever be exactly as you imagined.
See mistakes as opportunities to learn something new
A mistake can be used in a positive way. In fact, in many ways it is even desirable as it indicates you and your team are stepping outside your comfort zone and venturing into new, uncharted waters. Instead of seeing a mistake as a failure, regard it as an opportunity to grow and find new solutions. And pass that same attitude on to subordinates.
Never micromanage subordinates
A manager can only be a perfectionist if they have a complete insight into what is going on in their team and what exactly their subordinates are doing. However, this is not the manager's job. Instead of micromanaging, the manager should focus on giving employees enough room for their own creativity and independent work.
Focus on long-term progress, not perfection
Perfection should never be your main goal. Your main goal should be long-term and sustainable progress. Do not assess outcomes simply based on whether everything worked out exactly as you planned. Rather, focus on whether you are making progress as a team, improving your processes, and whether your subordinates are generally stronger, more productive and more resilient than, say, a few years ago.
-mm-