Umět vyprávět příběhy vám pomůže v řadě životních situací. Při veřejných proslovech, na pohovoru, při jednání s dětmi a jinými příbuznými. A také to z vás udělá lepšího manažera. Čím lépe umíte vyprávět příběhy a čím jste úspěšnější v rámování svých myšlenek do příběhové formy, tím lépe dovedete své podřízené přesvědčovat, motivovat a inspirovat. Formát příběhu můžete využívat při každodenní komunikaci se svými podřízenými. Pojďme se tedy podívat, jak na to.
Tyto tipy byly uveřejněny ve článku na webu INSEAD Knowledge.
Kdykoliv chcete příběh zakomponovat do vašeho proslovu, vždy by měl mít čtyři základní části. Tedy úvod, ve kterém nastolíte výchozí situaci, popis konfliktu nebo problému, který nastal, řešení tohoto problému a nakonec závěr.
Ať už vyprávíte svůj životní příběh nebo svým podřízeným popisujete, jak se vám třeba podařilo úspěšně dojednat obchod s důležitým klientem, musíte se ve svém příběhu zaměřit na emoce. Strach, napětí, pocity štěstí nebo úlevy, zvědavost. To jsou velmi silné emoce, které vám pomohou dosáhnout svým příběhem to, čeho dosáhnout chcete.
Nevyprávějte příběhy, které jsou příliš vzdálené od každodenní reality lidí, kterým tento příběh vyprávíte. Snažte se vždy naladit na vlnu svého okolí a vžít se do zkušeností vašich posluchačů. A vyprávějte příběhy, se kterými se dovedou všichni, kdo vás poslouchají, ztotožnit.
Nesnažte se vyprávět příliš komplikované příběhy, ve kterých vystupuje hodně postav a ve kterých se děje hodně zvratů. Naopak. Aby byl váš příběh co možná nejefektivnější a nejzajímavější, měl by být co možná nejjednodušší a nejjednoznačnější.
-mm-