The world is changing rapidly and, along with it, there is evolution in both modern technologies and the expectations companies and employees have of team managers. The new era calls for new approaches, so this article will outline four qualities managers will not be able to do without in 2025.
The text is based on an article from Entrepreneur.com.
Personal accountability
The first quality, which unfortunately many people lack, is personal accountability. A manager should not blame those around them for failures. They should be authentic in the sense of being able to admit to mistakes and their own lack of knowledge. If a manager is neither able nor willing to take responsibility for their actions and decisions, it will be very difficult for them to earn the trust of their team and colleagues.
Empathy
The ideal manager is no longer someone who views subordinates as mere robots, simply assigning one task after another. A manager should possess a high degree of tolerance and empathy, being able to put themselves in their employees’ shoes, understand their needs, and offer them as much flexibility as possible. With Generation Z entering the workforce, this approach is becoming even more crucial.
Willingness to work with modern technologies
In today’s world, those who do not keep up with modern trends risk being left behind and this is doubly true of managers. A conservative leader who resists the opportunities offered by modern technologies is essentially leading their team to failure. A manager should not perceive new technologies, particularly AI, as a threat but rather as an opportunity.
Ability to delegate work effectively
The days when leaders knew everything best are long gone. In most industries, frontline employees often have more specialised knowledge than their superiors. As a result, managers are increasingly taking on the role of coordinators. This, among other things, means that they must be able to delegate tasks efficiently and pass on responsibilities. Without this ability, no manager will get very far in today’s world.
-mm-
4 vlastnosti, bez kterých se manažeři v roce 2025 neobejdou
Doba se rychle mění. A s ní se vyvíjí nejenom moderní technologie, ale i očekávání, která firmy i zaměstnanci mají od týmových manažerů. Nová doba si žádá nové přístupy – a proto v dnešním článku uvedeme čtyři vlastnosti, bez kterých se manažeři v roce 2025 určitě neobejdou.
Tento text vychází z článku na Entrepreneur.com.
Osobní zodpovědnost
První vlastností, která bohužel mnoha lidem chybí, je osobní zodpovědnost. Manažer by neměl z neúspěchu obviňovat lidi kolem sebe. A měl by být autentický v tom smyslu, že je schopen přiznat pochybení a vlastní neznalost. Když není manažer schopen nebo ochoten být odpovědný za své činy a za svá rozhodnutí, jen velmi těžko si může získat důvěru svého týmu a kolegů.
Empatie
Ideální manažer už dávno není někdo, kdo vidí své podřízené jako roboty a kdo jim pouze zadává jeden úkol za druhým. Manažer by měl mít i velkou míru tolerance a empatie. Měl by být schopen se vcítit do svých podřízených, chápat jejich potřeby a nabídnout jim co možná největší flexibilitu. S nástupem Generace Z na pracovní trh se tento přístup stává ještě důležitějším.
Ochota pracovat s moderními technologiemi
Kdo dnes nesleduje moderní trendy, jako by nebyl. A u manažerů to platí dvojnásob. Konzervativní vedoucí, který se brání možnostem, které nabízí moderní technologie, žene svůj tým vyloženě k záhubě. Jako manažer nesmíte vnímat nové technologie v čele s AI jako hrozbu, ale jako příležitost.
Schopnost efektivně delegovat práci
Ti tam jsou vedoucí, kteří vědí všechno nejlépe. Ve většině oborů platí, že řadoví zaměstnanci toho v rámci svého oboru umí často více, než jejich nadřízení. A z manažerů se tak stávají spíše koordinátoři. To mimo jiné znamená, že manažeři musí umět i efektivně delegovat práci a předávat agendu dále. Bez této schopnosti se tak v dnešní době žádný manažer moc daleko nedostane.
-mm-