Připravte se na otázky a odpovědi

Get ready for questions and answers

Závěrečná část prezentace věnovaná otázkám a odpovědím může rozhodit i zkušené spíkry. Pokud ji totiž nezvládnou, publikum bude odcházet s nepříjemným pocitem a pochybami. Jak se tomu vyhnout? V první řadě si uvědomte, že je na spíkrovi, aby měl situaci pevně v rukou. Publikum může klást nepříjemné a neočekávané otázky, spíkr se však vždy rozhoduje, jak odpoví. Měl by odpovídat stručně a přímo, neplést si odpovědi s dalšími prezentacemi. Pět následujících tipů, jak zvládnou otázky a odpovědi v rámci prezentací, publikoval server HR Communication.

Neskončete hned po otázkách

U většiny prezentací přicházejí otázky a odpovědi až na konci. To však může publikum odvést od hlavního sdělení celé prezentace a nechat je odejít s myšlenkou na něco zcela okrajového. Až tedy skončí otázky, zakončete prezentaci krátkým shrnutím toho nejdůležitějšího.

Připravte se na otázky

Zkuste ještě před prezentací promluvit se svým publikem a zeptat se, co je v souvislosti s daným tématem nejvíce zajímá. Brzy zjistíte, že se u každé prezentace na jedno téma bude opakovat přibližně deset stejných otázek. Každou z nich si připravte vždy několik variant odpovědí a nacvičte si, jak odpovědi podat přesvědčivě.

Opakujte otázky

Spíkr by měl opakovat vyřčené otázky proto, aby je všichni slyšeli. Zároveň by je měl také parafrázovat vlastními slovy, aby si ověřil, že jim opravdu rozumí. Dostanete se tak k jádru věci a nebudete ztrácet čas odpovídáním na okrajové záležitosti. Pokud odpověď neznáte, přiznejte to. Působí to mnohem důvěryhodněji, než když si něco vymyslíte a pak se na to přijde. Raději slibte, že odpověď zjistíte a sdělíte později. Můžete se také zeptat rovnou publika, zda někdo nechce odpovědět.

-kk-

Get ready for questions and answers

The final part of a presentation, dedicated to questions and answers, can throw even experienced speakers off balance. This is because if they don’t handle it well, the audience will leave with an unpleasant feeling and doubts. So can you avoid this? First of all, realize that it’s up to the speaker to have the situation firmly in hand. The audience may ask unpleasant and unexpected questions, but the speaker always decides how he will answer. The speaker’s answers should be brief and direct and he should not mix answers from other presentations. The five following tips for handling questions and answers in presentations were published by the HR Communication website.

Do not end right after the questions

In most presentations, the Q&As only come at the end. But this can distract the audience from the main message of the entire presentation and allow them to leave while thinking about something totally marginal. So when the Q&A session ends, close the presentation with a brief summary of the most important ideas.

Prepare for the questions

Try talking to your audience even before the presentation and ask what about the given topic interests them most. You will soon see that approximately ten of the same questions will be repeated for each presentation. Always prepare several versions of the answer to each one of them and practice delivering the answers in a convincing fashion.

Repeat the questions

The speaker should repeat the questions that are asked so that everyone hears them. He should also paraphrase them in his own words in order to make sure he really understands them. That way you’ll get to the core issue and you won’t lose time responding to something marginal. If you do not know the answer, admit it. This gives you more credibility than if you make something up and this is later revealed. Instead promise that you will get the answer and communicate it later. You can also ask the audience directly whether somebody would like to answer.

-kk-

Article source HR Communication - American website focused on HR and internal communication
Read more articles from HR Communication