-bb-
Nikdo, možná až na pár unikátních výjimek, nemá rád prezentace. Někteří lidé prostě skrývají své nervy lépe než jiní. Klíčem k dobré prezentaci je však hlavně průbojnost a odhodlání. Jak jich docílit?
Zapomeňte na prezentace vedené bez přípravy. Vaše prezentace by měla obsahovat úvod, hlavní obsah (stať) a závěr, každá část by měla být provázána s tou další, abyste vy i publikum lépe udrželi linku s tématem. Když vaše prezentace plyne hladce, je pro vás snazší její zapamatování. Procvičte si vaši strukturu. Přečtěte si nahlas svůj materiál znovu a znovu, dokud nezískáte jasný přehled o rámci tématu. Pomoci vám mohou i myšlenkové mapy, které vám rozdělí složitější témata do dílčích podoblastí, se kterými se vám bude lépe pracovat.
Přidání vizuálů (videí, obrazů, zvukových záznamů...) do prezentace nejen zlepší váš projev, ale alespoň na chvíli odpoutá pozornost čistě od vás coby řečníka. Díky tomu získáte lepší prostor pro srovnání myšlenek, krátký odpočinek. Tento způsob je navíc skvělý pro udržení pozornosti publika.
Úsměv je uvolňující. Kdykoli se usmíváte, vysíláte k publiku signál jistoty a sebedůvěry. Navzdory tomu, co cítíte uvnitř, budete vypadat sebevědomě zvenčí.
Když stojíte před svým publikem, nezapomeňte mluvit pomalu. Je to přirozený instinkt mluvit rychle, abyste měli situaci dříve za sebou. Vy však chcete, aby si i diváci něco z prezentace také odnesli. Proto zpomalte, dýchejte zhluboka. Pomůže to i vašim řečovým dovednostem. Nebudete mít poté pocit, že se snažíte celou prezentaci „ukřičet“.
Nezáleží na tom, co si myslíte nebo cítíte, záleží jen na tom, co říkáte. Publikum je tady jen proto, že chce, respektive potřebuje rozumět tomu, co říkáte. Vy jste zde jen proto, abyste vašim posluchačům mohli poskytnout informace. Je to všechno o nich, ne o vás.
-bb-