Člověk, který se chce stát manažerem a vést lidi, si nevystačí jenom s potřebnými technickými znalostmi a tvrdými dovednostmi. Musí prokázat, že disponuje i měkkými dovednostmi, které jej předurčují k tomu, že si při vedení lidí povede dobře. Vedení lidí je totiž zhruba 80% o komunikaci, z 10% o psychologii a pouze z 10% o technických znalostech. Ucházíte se o manažerskou pozici? Pak vězte, že abyste byli úspěšní, musíte prokázat, že vládnete následujícími manažerskými dovednostmi.
Jak jsme psali, vedení lidí sestává e zdaleka největší části z komunikace. Proto není divu, že manažer musí být skvělým komunikátorem. Prokažte, že budování vztahů skrz komunikaci a efektivní používání verbální i neverbální komunikace vám nejsou cizí.
Manažer musí být tak trochu vizionář. Aspoň do té míry, že si umí představit situaci, do které chce sebe i svůj tým dostat, že umí tuto vizi dobře popsat a především ji i dobře prodat svému týmu.
Manažer ale nesmí být jenom a pouze vizionář. Musí umět projekty i dotahovat do konce. Zní to jako banalita, ale ne každý to umí. A řada manažerů natolik přeskakuje od jednoho nápadu k druhému, že ve výsledku tým nedotáhne nikdy nic do pořádného, zdárného konce.
Způsobů řešení problémů a metodologií vedení projektů je celá řada. Znalost těchto technik patří částečně do tvrdých dovedností, ale částečně i do těch měkkých. V každém případě je to manažerská dovednost, bez které se coby aspirující manažer neobejdete.
V neposlední řadě musí manažer být trpělivý. Především vůči svým podřízeným. Musí také tolerovat jejich odlišnosti a specifické požadavky a celkově musí umět dát své ego tak trochu stranou.
-mm-