Many managers reflect on how they can lead their subordinates more effectively and motivate them to perform better. But they often forget the most important thing: communication. Do you want to be an inspirational leader and have a positive influence on your subordinates? Then learn how to communicate and listen to them better at regular consultations. Here are some tips on how to go about it.
Don't interrupt
As a LinkedIn Pulse article states, it is surprising how many people interrupt others. Yet this is the number one principle. Interrupting people simply shows you do not care about what they are saying.
Think before you speak
Many people start speaking without thinking about what has just been said. The conversation then seems like one person is just waiting for the other to finish so they can say what they had planned to say all along. Reflect on what your subordinate has actually said before you respond.
Don't be afraid of silence
Many people have a natural fear of silence, so they fill the conversation with endless talking. But there is nothing wrong with moments of silence. Always allow a small pause before responding. Likewise, you can use the silence to underscore an important point you are making.
Maintain eye contact
Maintaining eye contact acts as motivation for the speaker to continue. It is also a tool that significantly deepens mutual trust between the two participants in a conversation.
Ask for additional information
When the subordinate has finished speaking, ask follow-up questions. This will show that not only have you listened, but you are also interested in the topic and information.
Pay attention also to the subordinate's non-verbal communication
In order to be a good listener, it is necessary to perceive the non-verbal aspect of the subordinate's communication. This literally accounts for the vast majority of all communication. So be aware of the non-verbal signals the subordinate sends to you.
Set aside enough time
There is nothing worse than someone looking at their watch while the other person is talking, thus indicating that they don't have enough time and for them the current conversation is not a priority. So ensure you set aside enough time to be 100% present with your thoughts.
-mm-
Několik tipů, jak můžete coby manažer efektivněji komunikovat se svými podřízenými
Řada manažerů přemýšlí nad tím, jak by mohli efektivněji vést své podřízené a jak by je mohli motivovat k lepším pracovním výkonům. A často zapomínají na to nejdůležitější – a sice naslouchání. Chcete být inspirativním lídrem a chcete mít pozitivní vliv na své podřízené? Naučte se jim během každodenní komunikace i pravidelných porad lépe naslouchat. Zde je několik tipů, jak na to.
Neskákejte podřízenému do řeči
Podle článku na LinkedIn Pulse je až překvapivé, kolik lidí skáče ostatním do řeči. Přitom je to zásada číslo jedna. Tím, že skáčete podřízenému do řeči, dáváte jednoduše najevo, že vás nezajímá, co říká.
Přemýšlejte dřív, než budete mluvit
Řada lidí začne mluvit, aniž by se zamysleli nad tím, co ten druhý vlastně řekl. Konverzace pak vypadá tak, že každý vlastně jen čeká, než druhý domluví, aby mohli říci to, co chtěli celou dobu říct. Přemýšlejte před odpovědí nad tím, co váš podřízený vlastně ve své promluvě řekl.
Nebojte se ticha
Mnoho z nás má přirozený strach z toho, že by mělo nastat ticho, a proto vyplňujeme konverzaci nekonečným mluvením. Na chvilkách ticha ale není nic špatného. Před odpovědí nechte vždy chvíli ticha. A stejně tak můžete ticho použít k podtržení nějaké vaší důležité myšlenky.
Udržujte oční kontakt
Udržování očního kontaktu působí jako motivace člověka, co mluví, aby pokračoval. A stejně tak se jedná o nástroj, kterým se významně prohlubuje vzájemná důvěra mezi oběma účastníky konverzace.
Ptejte se na doplňující informace
Když podřízený dokončí myšlenku, pokládejte mu doplňující otázky. Tím dáte najevo nejenže jste poslouchali, ale že vás také dané téma a informace zajímají.
Vnímejte i neverbální komunikaci podřízeného
K tomu, abyste byli dobrými posluchači, je nutné vnímat i neverbální část komunikace podřízeného. Ta totiž tvoří doslova drtivou většinu celé komunikace. Vnímejte tak neverbální signály, které k vám dotyčný vysílá.
Mějte vyhrazen dostatek času
Není nic horšího, než člověk, který se během toho, co mluví ten druhý, dívá na hodinky a dává tak najevo, že nemá dostatek času. To totiž značí, že právě probíhající interakce není jeho prioritou. Vyhraďte si tedy dostatek času a buďte tak myšlenkami stoprocentně přítomni.
-mm-