Some people are born leaders; others lack the necessary qualities and a management position is not for them. The good news, of course, is that everything can be learnt. But how do you know that right now, unless you work on yourself, a management position is not something you should aspire to, at least for a while? Here are five tell tale signs.
No patience with others
As Entrepreneur.com points out, a manager needs to be able to listen and work with different personality types. If you quickly tire of interacting with people, you are bound to find managing a team difficult.
Inability to delegate work
A managerial role requires trust in the abilities of others. If you feel that you do everything best on your own and are unable to delegate work to others, this is guaranteed to become a problem.
Avoiding conflict
Conflicts are a natural part of the work environment. The ability to resolve them effectively and constructively is an essential skill for any manager. If you ignore conflicts or fail to resolve them in the long term, they can escalate over time and ultimately damage the team significantly.
Unable to take responsibility for your actions
A team leader must be prepared to accept responsibility for decisions and the results of the team. If you tend to find fault everywhere but in yourself, you are likely to be unsuccessful and uncomfortable in your management role.
Lack of leadership skills
If you struggle to inspire and motivate others, and gain their respect and trust, you will find your role as a manager extremely difficult. While charisma and different leadership styles can of course be learnt, you should not lack at least a little natural authority from the outset.
-mm-
Jak poznat, že manažerská pozice není nic pro vás
Někteří lidé jsou rození lídři. Jiným se naopak potřebných vlastností nedostává a manažerská pozice není nic pro ně. Dobrá zpráva samozřejmě je, že všemu se dá doučit. Jak ale poznáte, že v současné chvíli, pokud na sobě nezapracujete, není manažerská funkce něco, o co byste měli usilovat, alespoň prozatím? Zde je pět signálů, které vám to prozradí.
Nemáte trpělivost s ostatními
Jak upozorňuje Entrepreneur.com, manažer musí být schopen naslouchat a pracovat s různými typy osobností. Pokud vás rychle vyčerpává interakce s lidmi, bude pro vás vedení týmu určitě obtížné.
Nejste schopni delegovat práci
Manažerská role vyžaduje důvěru ve schopnosti ostatních. Pokud máte pocit, že všechno nejlépe uděláte sami, a pokud nejste schopni předávat práci jiným, je to zaručeně problém.
Vyhýbáte se konfliktům
Konflikty jsou přirozenou součástí pracovního prostředí. Schopnost je řešit efektivně a konstruktivně je základní dovedností každého manažera. Pokud konflikty dlouhodobě ignorujete nebo je neumíte řešit, mohou se s časem stupňovat a ve výsledku výrazně poškodit tým.
Neumíte přijmout odpovědnost za své činy
Týmový vedoucí musí být připraven nést odpovědnost za rozhodnutí a výsledky týmu. Pokud máte tendenci hledat viníka všude jinde, jen ne v sobě, v manažerské roli budete pravděpodobně neúspěšní a nebudete se v ní cítit komfortně.
Chybí vám vůdčí schopnosti
Pokud máte potíže inspirovat a motivovat ostatní a získat si jejich respekt a důvěru, budete to mít v roli manažera extrémně těžké. I když se samozřejmě charismatu a různým stylům vedení dá naučit, neměla by vám už na začátku chybět alespoň malá přirozená autorita.
-mm-