Setting goals is the difference between dreaming and achieving success. Those who cannot set goals properly are doomed never to achieve greater success. Therefore, let's take a look at how to set goals properly using the effective "SMART" method.
As stated in Brian Tracy's blog, "SMART" is an acronym derived from words referring to the qualities and characteristics which the goals you set should have in order to be both realistic and achievable, as well as sufficiently inspirational and motivational.
"Specific"
The goals you set for yourself should be concrete and quite specific. Using an example from sport, you mustn't just say "I will improve my running", but rather "I will improve my distance run in one hour by 20%." Of course, the same principle applies to setting goals at work, including goals for your team as a whole.
"Measurable"
Your goal mustn't be vague. It can't be just floating around somewhere in a fog. It must be clearly measurable so you know whether or not you have achieved it. That's why, even if they involve soft skills or things which are hard to define, you must always quantify your goals with the help of numbers, percentages, length, time, or other concrete data.
"Achievable"
Your goals should be ambitious, yet at the same time realistic. It is definitely not a good idea deliberately to set exaggerated goals that you know you are unlikely to achieve; that will only lead to demotivation. Divide the overall goal into smaller, more manageable subtasks.
"Relevant"
Your goal must be relevant. It must be a priority, not a side-task. And it should also relate to an area that you yourself are able significantly to influence. You could hardly set a goal that, for example, inflation in the Czech Republic will fall to 2% next year.
"Timely"
You must always define when you want to achieve your goals. Along with setting a goal, establish a timetable and write down what steps you need to take to achieve it - including in what time periods.
-mm-
Jak si správně nastavit realistické, ale ambiciózní cíle pomocí metody SMART
Nastavování cílů představuje rozdíl mezi sněním a dosahováním úspěchů. Ten, kdo si neumí správně nastavit cíle, je odsouzen k tomu, že většího úspěchu nikdy nedosáhne. Proto se pojďmě podívat na to, jak si správně nastavit cíle pomocí efektivní metody „SMART“.
Jak uvádí blog Briana Tracyho, metoda „SMART“ je zkratkou anglických slov, které odkazují na to, jaké vlastnosti a charakteristiky mají mít cíle, které si nastavujete, aby byly realistické a dosažitelné, ale zároveň dostatečně inspirativní a motivační.
„Specific“ (specifické)
Cíle, které si dáváte, musejí být konkrétní a zcela specifické. Kdybychom použili příklad se sportem, nesmíte si říct akorát „zlepším se v běhu“, ale musíte si říct „zlepším se v uběhlé vzdálenosti za jednu hodinu o 20%“. Ten samý princip samozřejmě platí i pro nastavování cílů v práci, a to včetně nastávování cílů pro váš celý tým.
„Measurable“ (měřitelné)
Váš cíl nesmí být vágní. Nesmí se vznášet kdesi v mlze. Musí být zcela jasně změřitelné, jestli jste ho již dosáhli nebo ne. Proto je nutné si cíle, i pokud by se týkaly třeba soft skills nebo těžko definovatelných věcí, vždy kvantifikovali pomocí čísel, procent, délky, času nebo jiných konkrétních dat.
„Achievable“ (dosažitelné)
Vaše cíle musí být ambiciózní. Ale zároveň realistické. Rozhodně není dobrou cestou si dávat schválně přehnané cíle, o kterých víte, že je pravděpodobně nedosáhnete, protože pak budete akorát demotivovaní. Váš celkový cíl si rozdělte na menší, lehce zvládnutelné pod-úkoly.
„Relevant“ (relevantní)
Váš cíl musí být relevantní. Musí se jednat o prioritu, ne žádný vedlejší úkol. A zároveň se musí týkat oblasti, kterou jste schopni sami výrazně ovlivnit. Jen těžko si budete dávat za cíl, že se například inflace v ČR dostane příští rok na 2 procenta.
„Timely“ (časově ukotvené)
Vždy musíte definovat, kdy chcete svých cílů dosáhnout. Spolu s nastavením cíle si vypracujte i časový plán a sepište si, jaké dílčí kroky musíte k jeho dosažení udělat – a také v jakých časových úsecích.
-mm-