-mm-
Asi to všichni známe. Občas jsme tak zahlceni prací, že se nám do ničeho nechce, a ve výsledku se věnujeme čemukoliv jinému a ve výsledku, na konci pracovního dne, zjistíme, že jsme ani zdaleka neudělali tolik práce, kolik jsme plánovali. Tento přístup je ale obzvlášť problematický, když jste manažer týmu, co má jít ostatním příkladem. Zde jsou tři tipy, jak překonat prokrastinaci a dosáhnout větší produktivity.
Mezi důvody, proč se uchylujeme k prokrastinaci, je podle Forbesu mimo jiné fakt, že člověku je od přírody nepříjemné věnovat se něčemu, co je mimo jeho komfortní zónu (tedy například složitému pracovnímu úkolu), a tak se uchyluje k zábavě a jednodušším úkolům, které do jeho komfortní zóny spadají. Tento problém můžete překonat tím, že se budete dlouhodobě věnovat rozšiřování své expertizy v těch oblastech vaší pracovní agendy, ve kterých se momentálně necítíte úplně „doma“.
Pokud víte, že vás čeká daný den několik nepopulárních a složitých úkolů, kterým byste se raději vyhnuli a u kterých tedy hrozí riziko prokrastinace, připravte si systém, kterým se odměníte za to, že jednotlivé úkoly splníte. Sepište si například plán a po každém splněném úkolu si naordinujte 15-minutovou pauzu, během které si poslechnete svoji oblíbenou hudbu nebo budete dělat zkrátka něco, co vás baví.
Hluboká práce, mindfulness, single-tasking, stav flow – všechny tyto pojmy spolu souvisejí a vycházejí z myšlenky, že aby člověk dovedl skutečně efektivně pracovat, musí eliminovat ruchy z okolí a plně se soustředit právě jenom na úkol, který před ním stojí. Naučte se hlubokou práci a trénujte koncentraci na jeden úkol. Vytyčte si vždy třeba 45 minut, během kterých nebudete dělat vůbec nic jiného, než daný úkol – vypněte si telefon, vypněte veškerou hudbu a zvuky kolem sebe a eliminujte vše, co by vás mohlo rozptylovat.
-mm-