Uncertainty, dissatisfaction with working conditions, internal conflicts, frustration: these are topics employees often discuss among themselves but not with their leader or management. If there is any conflict at the workplace, the worst mistake a manager can make is to ignore it and let employees resolve it themselves or allow the problem to escalate. Here are some reasons why an effective leader should talk to subordinates about unpleasant topics, along with tips on how to go about it.
Dealing with issues transparently will answer many unspoken questions
As BusinessKnowHow.com states, employees sometimes have doubts or frustrations that remain unspoken or unsolved. When this happens and the problem is not dealt with in any way, fear and other negative feelings can grow over time and only later on manifest themselves unexpectedly in the workforce.
It is the task of an effective manager to detect these frustrations among employees, monitor them and solve them in a transparent manner. Only if management faces up to these problems and actively seeks solutions with employees is it possible to handle, explain and solve the situation.
Solving issues transparently serves as motivation to all employees
When unpleasant issues are solved in a calm and constructive manner, it motivates all other employees not to be afraid in the future, and instead to speak out and have their voice heard. You as the manager should create an environment in which everyone speaks in a transparent manner and all opinions are taken into account. Therefore, you need to take everyone's opinions seriously.
At the same time, publicly resolved conflicts also serve to prevent potential future conflicts. If conflicts are addressed not as isolated, specific cases, but as general problems that can happen to anyone, and generally valid solutions are proposed, this can prevent similar situations occurring in the future.
How is it done?
First of all, you must be honest with your employees. If you can see they are struggling with something, or that a certain frustration or bad atmosphere is spreading at the workplace, sit down with your workers and ask them openly what is wrong. Create an environment that will not punish employees for voicing their doubts. Be calm, unbiased, and try to empathise with your employees. Either you can talk to the whole team at once, or to individual members and detect general patterns that are shared by more people.
-mm-
Chcete být efektivním lídrem? Nebojte se mluvit i o nepříjemných tématech
Nejistota, nespokojenost s pracovními podmínkami, interní konflikty, frustrace. To jsou často témata, o kterých spolu mluví zaměstnanci mezi sebou, ale neřeší je se svým nadřízeným nebo s vedením. Jestliže nastává na pracovišti nějaký konflikt, nejhorší chybu, kterou může manažer udělat, je konflikt ignorovat a nechat zaměstnance, ať jej vyřeší sami mezi sebou, případně nechat jej eskalovat. Zde jsou důvody, proč by měl efektivní lídr umět mluvit s podřízenými i o nepříjemných tématech. A tipy, jak na to.
Transparentní řešení problému zodpoví mnohé nevyřčené otázky
Jak uvádí BusinessKnowHow.com, zaměstnanci někdy mívají pochybnosti či frustrace, které zůstávají nevyřčené a neřešené. Když se tak stane a problém se neřeší, obavy nebo jiné negativní pocity mohou postupně nabírat na síle a pak se mezi zaměstnanci nečekaně silně projevit.
Úkolem efektivního manažera je tyto skryté frustrace u pracovníků detekovat, monitorovat a transparentně řešit. Teprve když se management postaví těmto problémům skutečně čelem a začne je s pracovníky aktivně řešit, je možné situaci uklidnit, vysvětlit a vyřešit.
Transparentní řešení problémů jako motivace pro všechny pracovníky
Pokud se i nepříjemná témata řeší veřejně v klidu a s rozumem, podnítí to i všechny ostatní zaměstnance k tomu, aby se příště nebáli mluvit nahlas a řekli svůj názor. Vy jako manažer chcete vytvořit prostředí, ve kterém se všichni baví otevřeně a kde jsou názory všech brány v potaz, a proto je nutné brát příspěvky všech lidí vážně.
Veřejně řešené problémy navíc působí i preventivně na případné další podobné situace. Pokud se konflikty neřeší pouze jako izolované, specifické případy, ale jako obecné problémy, které se mohou stát každému, a navrhují se i obecně platná řešení, mohou zabránit podobným situacím v budoucnosti.
Jak na to?
Především musíte být ke svým podřízeným upřímní. Pokud vidíte, že je něco trápí nebo že se na pracovišti šíří určitá frustrace nebo špatná nálada, sedněte si s nimi k jednomu stolu a přímo se jich zeptejte, co se děje. Vytvořte takové prostředí, které nebude pracovníky trestat za to, že vyjádří svůj názor nebo obavu. Věci řešte v klidu, bez předsudků, a snažte se do pracovníků vcítit. Buď si můžete sednout s celým svým týmem dohromady, nebo se můžete bavit individuálně s jednotlivými pracovníky a detekovat tak obecné vzorce, které se projevují napříč celým vaším týmem.
-mm-