Can you keep your mouth shut?

Umíte držet jazyk za zuby?

At meetings, are you the first one to take the floor? Do you overlook colleagues who are younger or less assertive? And when someone else is speaking, do you only think about what you will say? Then you should realize that you don’t know how to listen. Yet active listening is an important management skill that helps to create an environment of empathy and trust between you and your colleagues or clients.

If you want to find out how good you are at listening, honestly answer the following questions, which were compiled by hrcommunication.com. As soon as you have doubts about yourself for three of them, it’s time to start thinking about how to keep your mouth shut more often and use your ears more.

  • Do you speak more often than others? What percent of the conversation does your speaking usually take up?
  • When you are preparing for a conference or another event at which you want to network, are you more interested in what you will say, instead of researching the goals of the people that you want to talk to?
  • Think about the last meeting that you attended together with less experienced colleagues or subordinates. Did you let them speak?
  • When presenting to an audience, do you allow the audience to participate in the discussion?
  • Has anyone ever asked you to accept the role of a facilitator?
  • Think about your last big meeting. Can you remember what was left unsaid yet was possible to clearly read between the lines?
  • When you give feedback to somebody, do you let them comment on it?
  • Has anyone ever praised you for how you are able to understand how others see things?
  • Have you ever had to force yourself to keep silent because you realized that it will be an advantage for you?

-kk-

    Umíte držet jazyk za zuby?

    Jste na poradách ten první, kdo si bere slovo? Přehlížíte kolegy, kteří jsou mladší nebo méně průbojní? A když už mluví někdo jiný, přemýšlíte pouze o tom, co řeknete vy? Pak vězte, že neumíte naslouchat. Aktivní naslouchání je přitom důležitou manažerskou dovedností, která pomáhá vytvářet prostředí empatie a důvěry mezi vámi a kolegy nebo klienty.

    Chcete-li se přesvědčit, jak na tom jste s nasloucháním, odpovězte si upřímně na následující otázky, které sestavil server hrcommunication.com. Jakmile o sobě zapochybujete u třech z nich, je na čase uvažovat o tom, jak častěji držet jazyk za zuby a více používat uši.

    • Mluvíte častěji než ostatní? Kolik procent rozhovoru většinou zabere vaše mluva?

    • Když se připravujete na konferenci či jinou akci, na níž chcete budovat kontakty, zabýváte se více tím, co budete říkat, než výzkumem cílů lidí, které chcete oslovit?

    • Vzpomeňte si na poslední schůzku, na které jste byli spolu se svými služebně mladšími kolegy nebo podřízenými. Nechali jste je mluvit?

    • Když vystupujete před publikem, necháte publikum zapojit se do diskuse?

    • Požádal vás někdy někdo, abyste přijali roli facilitátora?

    • Vzpomeňte si na svou poslední velkou poradu. Dokážete si vzpomenout, co nebylo vyřčeno, a přesto to bylo jednoznačně možné číst mezi řádky?

    • Když někomu sdělujete zpětnou vazbu, necháte jej, aby se k ní vyjádřil?

    • Pochválil vás někdy někdo za to, jak umíte porozumět tomu, jak se na věci dívají druzí lidé?

    • Museli jste se někdy nutit mlčet, protože jste si uvědomili, že to pro vás bude výhoda?

    -kk-

    Zdroj: HR Communication - americký server věnovaný HR a interní komunikaci