First impressions matter: five tips on introducing yourself in a captivating way

První dojem je ten hlavní: 5 tipů, jak se někomu představit, a zaujmout jej

Having a successful management career requires mastering the art of networking and being able to make a positive impression on people around you. Whether they be business partners, bosses, subordinates or anyone else, one rule always applies: the first impression is the most important. How, then, do you introduce yourself to people in the best way and have an initial conversation with them that always leaves a good impression? Here are five tips.

Smile

As Forbes reports, one of the easiest and most effective ways instantly to win someone's affection is to smile. This is because by smiling you show joy, interest, and a certain amount of self-confidence.

Eye contact

Maintain appropriate eye contact. Do not let your eyes wander around the room: you want to show the person to whom you are introducing yourself that they have your full attention.

Sincere and specific compliment

An excellent way to make a positive impression on someone is immediately to pay them a small, unobtrusive compliment. However, it needs to be sincere, not sensitive or over the top, and it should always be quite specific, i.e. intended specifically for that one person.

Elevator pitch

The so-called "elevator speech" is a short introduction of what you do, what you know and how you can help people around you. It is like a sketch of your person and skills. Have such an elevator pitch prepared and use it when introducing yourself to impress the other person.

Open questions

People like it when you take an interest in them. So ask open questions and take a genuine interest in the other party. You will more or less be guaranteed that person's sympathy.

 

-mm-

    První dojem je ten hlavní: 5 tipů, jak se někomu představit, a zaujmout jej

    Mít úspěšnou manažerskou kariéru znamená osvojit si umění „networkingu“ a umět na lidi kolem sebe působit pozitivním dojmem. Ať už se jedná o obchodní partnery, nadřízené, podřízené nebo kohokoliv jiného, jedno pravidlo platí vždy – první dojem je ten hlavní. Jak se tedy lidem představovat a jak s nimi vést úvodní konverzaci tak, abyste vždy zanechalo dobrý dojem? Zde je pět tipů.

    Úsměv

    Jak uvádí Forbes, jedním z nejjednodušších a nejefektivnějších způsobů, jak si okamžitě získat něčí sympatie, je usmívat se. Úsměvem totiž dáváte najevo radost, zájem, ale i určité sebevědomí.

    Oční kontakt

    Udržujte přiměřený oční kontakt. Nenechte své oči, aby bloudily po místnosti – chcete ukázat, že dotyčný, kterému se představujete, má vaši plnou pozornost.

    Upřímný a konkrétní kompliment

    Skvělý způsob, jak na někoho pozitivně zapůsobit, je ihned jim složit malý, nenápadný a nevtíravý kompliment. Ten by ale měl být upřímný, neměl by být citlivý nebo přes čáru a měl by být vždy zcela konkrétní, tedy vymyšlený přímo pro daného člověka.

    „Elevator pitch“

    Takzvaná „výtahová promluva“ je krátké uvedení toho, co děláte, co umíte a s čím jste schopni svému okolí pomoct. Je to takový medailonek vaší osoby a vašich dovedností. Mějte o sobě připravený takovýto „elevator pitch“ a použijte jej při svém představení, abyste druhou osobu zaujali.

    Otevřené otázky

    Lidé jsou rádi, když se o ně zajímáte. Pokládejte tedy druhé straně otevřené otázky a upřímně se o ni zajímejte. Sympatie dotyčné osoby tak budete mít víceméně zaručeny.

     

    -mm-

    Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com