7 vět, které byste na pracovišti vůbec neměli říkat

Ilustrační snímek

Někdy i nevýznamná poznámka může mít citelný a trvalý dopad. Možná, že jste se právě dozvěděli špatné zprávy o vašem projektu a napadla vás perfektní odpověď, jak jejich dopad zmírnit. Nebo se vám právě podařilo „vyhrát“ nad obtížným klientem profesionální odpovědí na jeho email. Každopádně i opak je pravdou…

Jestliže použijete nesprávný jazyk a vyjádříte tím svou frustraci, nesouhlas nebo rozčarování můžete si tím značně uškodit. Vyvoláte dojem, že nejste týmový hráč, neumíte se vypořádat s konflikty anebo zkrátka neumíte dobře svou práci. Takovou pověst je těžké setřást, proto server The Daily Muse připravil sedm frází, které byste v práci raději neměli říkat.

„Nemohu s ní(m) pracovat.“

Není vždy dáno, že musíte s každým dobře vycházet. Každý má jiný styl práce i komunikace s ostatními. Namísto stěžování si na druhé se raději zaměřte na zlepšení vztahu. Zaměřte se na druhou osobu a její přání a získejte si tak spojence namísto nepřítele. Fráze volte diplomaticky a začínejte slovy „cítím, že…“.

„Nemohu to udělat.“

Namísto výmluv pro vašeho nadřízeného, že nejste schopni úkol dokončit, protože to prostě nestíháte, si raději sestavte seznam úkolů a požádejte ho, aby vám pomohl s určením priorit. Podobnou strategii využijte i v případě, že si nejste jisti dalším postupem. Nalezněte někoho, kdo vám poradí, a buďte ochotni se učit.

„To nebude fungovat.“

Jakmile tuto větu vyhrknete vždy, když se zúčastníte brainstormingu s kolegy, okamžitě tím zastavíte kreativní proces tvorby. Dokonce i ve chvíli, když jste opravdu přesvědčeni, že něco není možné, zaměřte se spíše na konstruktivní odpověď než na negativní závěr. Dávejte také pozor na řeč těla. Oční kontakt nebo povzdech prozradí váš nesouhlas.

„Proč on(a) a ne já?“

Ať už je to bonus, flexibilní pracovní doba nebo povýšení, které váš kolega dostal, nářky vám nepomohou. Je možné, že neznáte všechny podrobnosti o situaci každého kolegy ve vašem kolektivu, takže vždy budete vycházet ze svých vlastních zkušeností a potřeb. Pokud něco chcete (třeba povýšit), nebojte se o to požádat, vždy však mějte připravený konkrétní důvod a nikdy k tomu nevyužívejte situaci kolegů jako srovnání.

„Víš, co jsem slyšel(a)?“

Klepy jsou neodolatelnou součástí téměř každého pracovního prostředí. Zejména pokud se nudíte nebo máte pocit, že si vás nikdo nevšímá. Poslouchat můžete vše, ale zdržte se svých příspěvků do hovoru, které by mohly ohrozit něčí pověst. Takové informace se šíří rychle a nikdy nevíte, kdy se obrátí vůči vám.

„Není to má vina.“

Jednoduchá defenzivní reakce, která je koneckonců pochopitelná, neboť si nechcete poškodit svou pověst. Avšak převzetí odpovědnosti za své jednání odlišuje úspěšné zaměstnance od těch neúspěšných. Namísto vlastní obrany tedy hledejte řešení a zjistěte, co můžete udělat pro nápravu situace.

„V mém předchozím zaměstnání…“

Nic není tak rozčilující jako srovnávání aktuální situace ve firmě se situací, kterou jste zažili v předcházejícím zaměstnání. Vzbuzujete tím v ostatních pocit, že byste se asi měli do své původní firmy vrátit. Ve vašem zájmu tedy použijte své předcházející projekty pouze jako příležitost pozorovat a porovnávat, jak se věci dělají ve vaší nové firmě.

Jakou větu slýcháte ve vašem kolektivu nejčastěji?

-bn-

Zdroj: The Muse - americký web s tipy pro rozvoj kariéry a dlouhodobý profesionální růst
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Muse